با وجود گذشت ۴ روز از اولتیماتوم شاپرک برای قطع ارائه هر گونه خدمات خرید موبایلی مبتنی بر USSD، این خدمت هنوز در فراگیرترین شرکت ارائه دهنده خدمات USSD ارائه میشود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک و بیمه، آن طور که نامه ابلاغی از سوی شاپرک نشان میدهد، به دستور بانک مرکزی و به منظور صیانت از حقوق دارندگان کارت، از ۱۵ مهرماه سال جاری ارسال تراکنش خرید در بستر USSD ممنوع است.
با این حال «آسان پرداخت» به عنوان فراگیرترین ارائه دهنده خدمت USSD همچنان به تعهد خود در قبال فروش بیمه نامه از این طریق پایبند مانده است. تنها چند روز پیش از انتشار نامه شاپرک بود که بیمه سینا در طرحی مشترک با «آپ» فروش غیرحضوری بیمهنامه را کلید زد.
این طرح که به نظر میرسید بتواند تحول خوبی در فروش بیمه نامه ایجاد کند، با انتشار نامه شاپرک دچار چالش شد.
در نامه شاپرک البته به اعمال محدودیت برای ارائه موجودی کارتهای بانکی نیز اشاره شده بود و این محدودیت درست از تاریخ مورد نظر در سرویس USSD آپ اعمال شد. یا این حال مشخص نیست ممنوعیت فروش بیمه نامه چرا هنوز محقق نشده است.
در این زمینه محسن قادری، مدیرعامل شاپرک که وظیفه اجرایی کردن این محدودیتها را برعهده دارد به خبرنگار ما گفت: رعایت آن چه در نامه آمده به دستور بانک مرکزی الزامی است و تخلف از آن موجب پیگرد قانونی است.
وی با بیان این که البته انجام تراکنش خرید با USSD بانکها ممنوعیتی ندارد، گفت: ممنوعیت برای تراکنشهایی اعمال شده که از شاپرک خدمات میگیرند، بنابراین ارائه خدمات خرید توسط شرکتی که USSD آن منحصر به یک بانک نیست و تراکنش شتابی انجام میدهد ممنوع است و با متخلفان از آن برخورد میشود.
مراجعه به USSD آپ با کد #۷۳۳* نشان میدهد که امروز یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ با گذشت ۴ روز از تاریخی که شاپرک برای شروع ممنوعیت تعیین کرده بود، همچنان فروش بیمه نامه از این طریق ممکن است. خبرنگار ما طی ۴ روز گذشته چندین بار تلاش کرد با مدیرعامل آپ تماس گرفته و علت سرباززدن از اجرای دستور شاپرک را جویا شود، بااین حال حامد منصوری هیچ وقت پاسخگوی این سوال نبود.
در پی انتشار این گزارش، مدیرعامل شرکت آسان پرداخت پرشین «آپ» توضیحاتی را ارائه کرد. متن نامه حامد منصوری به این شرح است:
نامه منتشر شده در رسانه، سندی محرمانه است که بین رگولاتوری و شرکت های PSP ردو بدل شده و اصطلاحات بکار برده شده درآن تخصصی بوده و اصولا قابل درک برای عموم نمی باشد.
لذا مواردی که در نامه فوق تحت عنوان خرید در بستر موبایل ممنوع اعلام شده اساساً از بدو تولد آپ در سامانه ۷۳۳ وجود نداشته است که اکنون به دستور رگولاتوری مسدود گردد.
بدیهی است آپ بعنوان پیشکسوت پرداخت موبایلی کشور همواره خود را ملزم به رعایت کلیه قوانین و مقررات رگولاتوری دانسته و همزمان با راهنماییهای بانک مرکزی ج.ا.ا و شاپرک در صدد ایجاد راه حلهای امن تر و سهل الحصول تر برای پاسخگویی به نیازهای پرداختی هموطنان میباشد.
کد خبر: 1529
این بخش امروز ۲۰ مهرماه برداشته شده و با توجه به فرمایشات آقای منصوری که از اساس منکر وجود چنین خدماتی که مشمول ممنوعیت جدید میشوند هستند منافات دارد و اصل پاسخگویی با صداقت را دچار ابهام میکند