مدیرعامل بیمه رازی از گرفتن Credit Ratings یا رتبه اعتبار از موسسات معتبر بینالمللی خبر داد و گفت: تحریمهای سالهای گذشته این اجازه را نمیداد که موسسات معتبر دنیا شرکتهای بیمه ایرانی را رتبهبندی کنند، اما پس از توافقات ایران با گروه ۱+۵ و بازشدن فضای همکاری، بیمه رازی تصمیم گرفت به عنوان اولین شرکت بیمه ایرانی مقدمات اخذ رتبه از یک موسسه معتبر بینالمللی را فراهم کند.
به گزارش پایگاه خبری بانک و بیمه، یونس مظلومی با اشاره به اینکه داشتن ریتینگ از موسسات معتبری چون – S&P – MOODYS- FITCH و A.M. BEST که در دنیا معتبر هستند تاثیر مثبتی بر روند همکاریهای بیمههای ایرانی با بازارهای بینالمللی دارد، افزود: بیمهگذاران و شرکای تجاری بر اساس رتبهای که این موسسات تعیین میکنند به شرکتهای بیمه اعتماد کرده و همکاری میکنند.
او ادامه داد: نداشتن رتبه اعتبار طی سالهای گذشته موجب شد تا بیمهگران ایرانی در داخل کشور با خود ایرانیها همکاری داشته باشند و ریسکهای داخلی را پوشش دهند، به طوری که حتی بیمهگذاران داخلی هم نمیدانستند چه شرکت بیمهای چه رتبه و شرایطی دارد.
وی تاسیس شعبه در کشورهای همسایه را گام بعدی بیمه رازی برای همکاری با بازارهای بینالمللی اعلام کرد و خاطرنشان کرد: طی ۱۰ سال گذشته برای پوشش اتکایی مجبور بودیم با بیمهگران درجه دو همکاری کنیم اما با رفع تحریم صنعت بیمه کشور راه برای همکاری با بیمهگران اتکایی درجه یک دنیا باز شده است.
او درخصوص ورود بیمههای خارجی به ایران گفت: بیمه رازی از همکاری با بیمهگران خارجی استقبال میکند اما به خاطر داشته باشیم در بخشی از تاریخ بیمه ایران، حضور بیمهگران خارجی باعث شد تا بیمههای داخلی سهمی از بازار نداشته باشند و همین موضوع ملی شدن صنعت بیمه ایران را پایهریزی کرد.
مظلومی ادامه داد: در سال ۱۳۳۲ قوانین و مقرراتی وضع شد که با خواندن آن متوجه میشوید دولت ایران با قصد بیرون کردن بیمهگران خارجی در تدوین قانون سختگیریهای زیادی کرده است.
او افزود: بدون شک دولت وقت آن زمان به این نتیجه رسیده بود که فعالیت بیمه خارجی حال از طریق نمایندگی، شعبه یا دفتر ارتباطی و حتی تاسیس یک شرکت بیمه مستقل در خاک ایران حاصلی جز خروج ارز از کشور ندارد.
وی ادامه داد: بنابراین مراقب باشیم این بار هم با پهن کردن فرش قرمز برای بیمهگران خارجی بازار بکر ایران را به دست آنها نسپاریم که چند سال بعد مجبور شویم قوانینی با قصد بیرون کردن آنها از بازار بیمه ایران تصویب کنیم.
مظلومی گفت: بهترین حالت برای ورود بیمهگران خارجی به بازار بیمه ایران این است که با ورود آنها دانش فنی روز دنیا، فرآیندهای بیمهگری و نرمافزارها به ایران وارد شود. وی با اشاره به اینکه از طریق همکاری به صورت جوینت ونچر این امرمحقق میشود، یادآورشد: تولد یک شرکت سوم با سرمایهگذاری دو بیمهگر ایرانی و خارجی شرایط را برای بهرهمندی بیمهگر ایرانی از تجارب حرفهای خارجیها فراهم میکند.
او در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» درخصوص «ورود یک بانک ایتالیایی به بازار ایران و اینکه چرا قصد دارد پوشش اعتباراتش را به بیمهگر ایتالیایی واگذار کند؟» توضیح داد: در جریان جزئیات این خبر نیستم اما فکر میکنم منظور بیمه ساچه ایتالیا باشد. ببینید یکسری از موسساتی هستند که نام بیمه دارند اما عملکرد و وظایفشان با بیمههای بازرگانی متفاوت است. آنها ریسک ناشی از سرمایهگذاریها را تضمین میکنند که بیمه ساچه یکی از این موسسات در ایتالیا است.
مظلومی ادامه داد: در ایران هم صندوق ضمانت صادرات چنین وظیفهای دارد و ریسکهای صادرات و سرمایهگذاری ایرانیها درخارج از کشور را بیمه میکند. هرمس و ساچه از این دست بیمهگران هستند که ریسک سرمایهگذاری شرکتهای متبوع کشورشان را در ایران بیمه میکنند.
وی درخصوص ارائه درخواست بیمههای کشورهایی چون پاکستان، روسیه و افغانستان به بازار بیمه ایران گفت: توجه داشته باشید که صنعت بیمه پاکستان برتری به صنعت بیمه ایران ندارد و اگر قرار است بیمه مرکزی مجوز ورود بدهد بهتر است این امر مختص بیمههای معتبر اروپایی باشد تا همراه خودشان دانش و فن بیمهگری به ایران صادرکنند.
مظلومی تاکید کرد: بیمههای معتبر دنیا برای ورود به بازار ایران الزاماتی تعیین میکنند که این الزامات برای صنعت بیمه ایران سازنده است. وی ادامه داد: یکی از مزایای آن خودکنترلی در شرکتهای بیمه داخلی برای جلوگیری از بیانضباطی مالی است. چنانچه شرکتهای داخلی بتوانند مسیر سخت اخذ رتبه اعتبار از موسسات معتبر دنیا را طی کنند باید مراقب وضعیت مالی خود باشند زیرا کوچکترین تغییر منفی رتبه آنها را کاهش خواهد داد.
مدیرعامل بیمه رازی دربخش دیگری از مصاحبه با «دنیای اقتصاد» به این پرسش که «چندی است محافل خبری از ثالث فروشی بیمه رازی انتقاد میکنند. لطفا در خصوص این نقدها توضیح دهید؟» یادآور شد: قبل از هر چیز باید بگویم از بهکار بردن برخی عبارات تعجب میکنم. ثالث فروشی یعنی چه؟ مگرنه اینکه تمامی شرکتهای بیمه طبق قانون باید شخص ثالث بفروشند و اتفاقا اجبار هم دارند بهکار بردن ثالث فروشی چه معنایی دارد.
مظلومی با بیان اینکه نباید به واژهها بار منفی داده شود، افزود: حدود ۵۰ درصد پرتفوی کشورشخص ثالث است و همه شرکتها این بیمهنامه اجباری را صادر میکنند.
وی با یادآوری اینکه هر پرتفوی ثالثی زیانده نیست، گفت: در بیمه رازی همه ریسکها مدیریت میشود بیمه رازی برای عرضه شخص ثالث طرحی داخلی دارد که براساس آن ریسکها بهخوبی شناسایی میشوند. او ادامه داد: تقسیمبندی جغرافیایی در این طرح تعیین میکند در چه منطقهای برای بیمه شخص ثالث تخفیف لحاظ شود و درچه منطقهای حق بیمه باید طبق تعرفه باشد و تخفیف ندارد.
مظلومی در خاتمه گفت: برداشته شدن تحریمها موقعیتی خوب و فرصت مناسبی در اختیار ایران گذاشته است و ایران میتواند با ترسیم جایگاه خود برای تبدیل شدن ایران به قطب بیمهای منطقه برنامهریزی کند. کشور ما هفدهمین اقتصاد دنیا را دارد و از نظر میانگین سنی ایرانیها با داشتن ۲۰ تا ۳۰ سال، بهترین شرایط را در دنیا دارند. رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال یعنی جامعهای پر از انرژی و تلاش که با تقویت زیرساختها توسط درآمدهای نفتی میتوان از شرایط سخت اقتصادی به سلامت عبور کرد.
کد خبر: 904