«آقای …؟ بله خودم هستم. تبریک میگم! شما برنده ۵۰۰ میلیون ریال پول نقد شدهاید…» این متن آگهی یکی از بانکهاست که این روزها از رادیو پخش میشود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک و بیمه، اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که بانک مرکزی با صدور دستورالعملی از بانکها خواست ارزشهای قرضالحسنه را تبلیغ کنند. این دستورالعمل به منظور ارتقای فرهنگ بانکداری اسلامی، گسترش فرهنگ قرضالحسنه و جلوگیری از تبلیغات اغوا کننده در خصوص جوایز اعطایی به سپردههای قرضالحسنه پسانداز صادر شده بود.
بر این اساس بانکها و مؤسسات اعتباری موظف شدند در تبلیغات خود مفهوم قرضالحسنه و مزایای آن را برای عموم مردم اطلاعرسانی کرده، تبلیغات صادقانه و با حفظ کرامت انسانی انجام دهند و در جهت ارتقای فرهنگ نیکوکاری، فداکاری، ایجاد همبستگی بین عموم و همچنین گسترش عدالت مابین آحاد جامعه تلاش کنند.
همچنین تاکید شد که بایستی در تبلیغات خود به اجر معنوی قرضالحسنه بیش از مشوقهای مادی مرتبط با جوایز اعطایی به سپردههای قرضالحسنه پسانداز بپردازند و بر فواید تاثیر تسهیلات قرضالحسنه در جهت رفع نیازهای ضروری مردم و امور عامالمنفعه آن برای آحاد جامعه تاکید کنند.
با این حال این روزها که فصل سپردهگیری قرض الحسنه در بانک هاست، یک بانک خصوصی آگهی تبلیغاتی خود را با مضمونی که گفته شد در رادیو پخش میکند. در این آگهی با یک مشتری بانک انصار تماس گرفته شده و به او اعلام شده که برنده جایزه ۵۰ میلیون تومانی شده است.
گر چه در این آگهی به اجر معنوی قرض الحسنه هم اشاره شده، اما تقدم و تاخر طرح این مفاهیم نشان میدهد حتی بانکها هم به این اطمینان رسیدهاند که اگر جایزه نقدی در کار نباشد، مردم به افتتاح حساب قرضالحسنه در بانکها اعتقادی ندارند و ترجیح میدهند برای این کار از صندوقهای قرض الحسنه محلی و یا حتی خانگی استفاده کنند.
کد خبر: 791