جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

لغو تحریم‌ها و فرصت‌های صنعت بیمه

مدیر بیمه‌های باربری بیمه نوین تاکید رکد که لغو تحریم‌ها و در پی آن ورود شرکت های بیمه خارجی بر صنعت بیمه کشور در بلند مدت تأثیرات مثبتی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانک و بیمه،‌ عسگر معزی گفت: تجربه برخی از صنایع در ایران به خوبی نشان داده است انحصار هرگز نتوانست ما را به استانداردهای بین المللی نزدیک و با آن همگام کند. هر چند در کوتاه مدت ورود شرکت های بیمه گر خارجی ممکن است توان رقابت را از برخی شرکت های داخلی بگیرد، اما در بلند مدت این صنعت بیمه است که با ورود شرکت های بین المللی در یک محیط رقابتی برای ارتقای شاخص های فنی و کیفیت خدمات خود تلاش خواهد نمود و در نهایت بازار بیمه کشور به سمت حرفه ای بودن حرکت خواهد کرد.

وی ادامه داد: با ادامه این روند دیگر شاهد این نخواهیم بود که اشخاص و یا بنگاه های مالی صرفاً با اتکا به سرمایه، بدون داشتن دانش و تخصص حرفه ای به فکر تأسیس شرکت بیمه بیافتند. سرمایه گذاران در صورت انتخاب صنعت بیمه به عنوان حوزه سرمایه گذاری مجبور به استفاده از افراد متخصص برای اداره شرکت ها و مؤسسات خود خواهند بود چرا که صنعت بیمه در صورت رقابتی شدن، جایی برای این تفکرات غیر حرفه ای نخواهد داشت. ورود و فعالیت شرکت های بیمه بین المللی در طولانی مدت می تواند زمینه ورود شرکت های بیمه ایرانی به بازارهای بین المللی را نیز فراهم نماید. البته این امر مستلزم مهیا نمودن زمینه رقابت واقعی برای بیمه گران خارجی و عدم دخالت دولت در عملیات بیمه گری کشور است.

معزی در ادامه با اشاره به برخی مزایای فنی لغو تحریم های بیمه ای افزود: از لحاظ فنی ورود و همکاری شرکت های اتکایی خارجی توأم با انتقال دانش فنی و تجربه بازار های بین المللی خواهد بود. با توجه به چالش های رقابتی بین شرکت های داخلی، ورود بیمه گران اتکائی خارجی خصوصاً برای شرکت های کوچک فرصت پذیرش ریسک های بزرگ و رقابت با بیمه گران شناخته شده را فراهم می کند.

وی امکان انتقال ریسک به خارج از کشور را به عنوان یکی از مهم ترین مزیّت های همکاری بیمه گران اتکائی خارجی نام برد و خاطر نشان کرد: عملیات بیمه اتکائی یکی از مکانیزم های مناسب انتقال ریسک و توزیع جهانی آن است و برخلاف تصور برخی نگهداری تمام ریسک در داخل کشور به معنای خودکفایی صنعت بیمه و مطلوب نخواهد بود و انتقال برخی ریسک های داخلی با توجه به رتبه ایران در بین کشورهای حادثه خیز جهان عملی منطقی و حرفه ای است که باید آن را مغتنم دانست.

مدیر بیمه های باربری بیمه نوین همچنین درخصوص وضعیت بیمه های باربری در شرایط پس از تحریم افزود: رفع تحریم ها از دو جهت بر رشته بیمه های باربری می تواند تاثیر مثبت داشته باشد؛ اولاً با توجه به افزایش مبادلات اقتصادی و صادرات و واردات کالا حجم پرتفوی در این رشته با افزایش روبرو خواهد بود. دوم در شرایط غیر تحریم صادرکننده و وارد کننده بازارهای بیشتری را برای انتخاب پیش رو دارند و این امر به مشتریان قدرت انتخاب بیشتری می دهد که سراغ بازارهای مناسب با خدمات مطلوب تر بروند و در نهایت این کاهش ریسک به نفع بیمه گذار، بیمه گر و صنعت بیمه خواهد بود.

کد خبر: 696

این را نیز بررسی کنید

معرفی پروفسور ملک زاده به عنوان پدر علم نوین گردشگری جهان

به گفته پروفسور‌ کاخا شنگلیا رییس انجمن اتحادیه بین‌المللی روسای دانشگاه‌های جهان ( IAUP)، تئوریMFT …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *