چهارشنبه , ۱۴ آذر ۱۴۰۳

سیل «سیجان» بهانه‌ای برای توسعه فرهنگ بیمه

مدیرعامل بیمه رازی آخرین اخبار مربوط به فرایند پرداخت خسارات سیل اخیر را که بر عهده شرکت اوست با حساسیت خاصی دنبال می‌کند و از اینکه هنوز برخی از آسیب دیدگان سیل، شماره حساب خود را به شرکت بیمه رازی اعلام نکرده اند، ناراضی است.

به گزارش پایگاه خبری بانک و بیمه،‌ یونس مظلومی هنگام مصاحبه به چند نیروی فعال شرکت، ماموریت می‌دهد که به منطقه سیل زده بروند و با شماره حساب خسارت دیدگان برگردند. با توجه به این موضوع که این شرکت عملکرد قابل قبولی رادر جریان این حادثه برای ایفای تعهدات خود به بیمه‌گذاران داشت، گفت و گویی با ایشان انجام شده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

ایده بیمه روستای “سیجان” از کجا آمد؟

در پاییز سال ۱۳۹۳ مذاکراتی با استانداری البرز داشتیم که طی آن تفاهم نامه ای بین استانداری و شرکت بیمه رازی امضا شد تا با تمهیدات و برنامه های طراحی شده ۱۷۴ پارچه آبادی و روستا تحت پوشش بیمه ای قرار بگیرند.

این تفاهم نامه از طریق استانداری البرز به دهیاری‌ها ابلاغ شد که برخی از دهیاران از دریافت پوشش بیمه ای منصرف شدند. در اوایل امسال ، وقوع یک سیل در روستای “آسیاب درگاه” حادثه آفرین شد و شرکت بیمه رازی تمامی خسارات وارده را پرداخت کرد، اما این موضوع رسانه‌ای نشد.

روستای “سیجان” هم از جمله روستاهایی بود که دهیار با تدبیرش، هزینه های این پوشش بیمه ای را از محل بودجه های دهیاری تامین کرد و حتی شرایط به گونه ای بود که روستاییان سیل زده از بیمه نامه های خود بی اطلاع بودند. هر چند که نوع پوشش بیمه ای که خریداری کردند به گونه ای بود که شامل بیمه اسباب و اثاثیه منزل نمی شد و به همین خاطر لازم است دولت برای جبران تکمیلی خسارات، وارد عمل شود و با وجود دریافت خسارت از سوی بیمه، از این عزیزان حمایت کند.

برای مثال اتومبیل بسیاری از اهالی دچار حادثه شد که این موارد در تعهدات شرکت بیمه رازی نیامده است.

پرداخت خسارت به زیان‌دیدگان از وظایف ذاتی شرکت های بیمه است، اما سرعت در انجام این فرایند تا چه اندازه در جلب اعتماد عمومی به این صنعت موثر است؟

ما پرداخت سریع خسارات بیمه گذاران را یک نوع سرمایه گذاری می دانیم. در همین حادثه اخیر شخص استاندار ، معاونان ، امام جمعه و مسئولان استان البرز از حضور به موقع بیمه رازی در محل سیل زده ، قدردانی و ابراز رضایت کردند.

یعنی در کنار فعالیت معمول بیمه گری به مقوله فرهنگ‌سازی در این حوزه نیز نیم نگاهی دارید؟

امروزه در جهان، دارایی های مردم توسط خودشان بیمه می شود تا در هنگام وقوع خسارات ، مشکلی وجود نداشته باشد. متاسفانه فرهنگ بیمه در کشور ما چندان جانیفتاده است. به اعتقاد من تا مردم روح بیمه را درک نکنند و به طور مستقیم درگیر مقولاتی نظیر خسارت نشوند، به بیمه نمی‌اندیشند.

نکته تاسف برانگیز این است که مردم در هنگام وقوع حوادث این چنینی، دولت را مسئول جبران می دانند و دولت نیز گاهی چنین احساس و انتظاری را به مردم منتقل می کند که متولی اصلی جبران خسارات است. کشور ترکیه حدود بیست سال پیش درگیر بلای طبیعی شد و از همان وقت تا امروز بیمه اجباری حوادث در آن کشور جاری و ساری است. البته تا آنجا که اطلاع دارم لایحه بیمه حوادث طبیعی به مجلس تسلیم شده و در صورت تصویب می‌تواند بخش عمده ای از نگرانی های بیمه ای کشور را برطرف کند.

آیا صنعت بیمه برای پرداخت حجم بالایی از خسارات بلایای طبیعی آمادگی دارد؟ به بیان دیگر آیا نقدینگی شرکت‌ها برای پرداخت خسارات کلان، کافی است؟

در همین تهران ما بلایایی نظیر سیل را کمتر تجربه کرده‌ایم، اما در سال های اخیر و به خصوص دو سال گذشته با خطرات طبیعی مانند طوفان مواجه شده‌ایم که پیش از این حتی خطر وقوعش به ذهن متبادر نمی شد. حالا این خطرات می‌تواند هر گونه منشایی داشته باشد. اتفاقا من معتقدم این رشته بیمه‌ای برای شرکت ها سودآور است. وقتی حجم بیمه نامه‌ها به شکل تصاعدی بالا برود، پرداخت خسارات یک محدوده جغرافیایی برای صنعت بیمه ابدا سنگین و غیر قابل تحمل نیست. به هر حال خسارت جزئی از مکانیزم صنعت بیمه است.

به هر حال دولت هم در این موارد سکوت نمی کند و با جبران بخشی از خسارات سعی می کند رضایت مردم را جلب کند؟

همان طور که پیش از این گفتم ما از حمایت های دولت برای جبران تکمیلی خسارات مردم استقبال می کنیم. حرف اصلی ما این است که اقتصاد ما دولتی است و مردم ما هم به این اقتصاد دولتی خو کرده‌اند. باید تصور ذهنیت مردم عوض شود. از سوی دیگر موضوع تعاون و همدلی یک نمود اساسی دارد که آن هم “بیمه” است. این مساله مهمی است که باید از سوی مردم و مسئولان پذیرفته شود تا صنعت بیمه به رشد قابل قبول و دلخواهش دست پیدا کند.

میزان رضایت خسارت دیدگان سیل اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟

استراتژی ما در شرکت بیمه رازی کاملا مشخص است. ما اعتقاد داریم که یک خسارت یا قابل پرداخت هست یا نیست، بنابراین هر گونه تاخیر در پرداخت خسارات را ضد تبلیغ می دانیم. شعار اصلی ما هم پرداخت خسارت پس از بیست و چهارساعت از زمان تشکیل پرونده است که بر این شعار هم پایبند بوده‌ایم. امیدوارم این شعار به یک ارزش تبدیل شود تا تمامی مردم از صنعت بیمه رضایت داشته باشند.

و حرف آخر شما که حتما شنیدنی است؟

شاید حرف آخر من شبیه گلایه باشد. متاسفانه در شرایط حساس گاهی اظهارنظرهای شتاب زده و اطلاع رسانی ناقص و گاه نادرست می تواند به یک صنعت بزرگ، لطمه وارد کند. اگر بیمه رازی از پرداخت خسارت طفره می رفت شاید حق با منتقدان بود امابرای ما که برای جبران تمامی خسارات ارزیابی شده، اعلام آمادگی کردیم و حتی پیشقدم شدیم، قدری این اظهر نظرها غیر منصفانه است.

من از همکاران بیمه‌ای و اهالی شریف رسانه انتظار دارم کاری نکنند که مشعل فرهنگ بیمه رو به خاموشی برود و اذهان عمومی به هر دلیل و بهانه ای از موضوع اصلی منحرف شده وبه این ترتیب قابلیت ها و ظرفیت های صنعت بیمه نادیده گرفته شود.

ما این تهدید اخیر را یک فرصت تازه برای صنعت بیمه می دانیم. موضوع به همین سادگی است. حادثه‌ای اتفاق می افتد؛ خساراتی به مردم وارد می شود؛ شرکت بیمه متعهد هم بلافاصله برای تسویه اعلام آمادگی می کند و با تمام وجود در صحنه حاضر می شود. این راه ساده تبدیل یک تهدید بزرگ به یک فرصت طلایی است.

کد خبر: 638

این را نیز بررسی کنید

زنگ بیمه پاسارگاد در آذربایجان شرقی و فارس

در آستانه روز بیمه و به منظور ترویج فرهنگ بیمه در میان دانش آموزان و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *