تماسهای مکرر با شماره اعلامی بانک مرکزی برای رسیدگی به تخلف بانکها از مفاد دستورالعمل ناظر بر سیاستهای پولی و اعتباری در سال ۱۳۹۴ و گزارش چندین تخلف بانکی، نشان میدهد که متاسفانه هیچ گونه شواهدی از رسیدگی به این شکایات موجودنیست.
به گزارش پایکاه خبری بانک و بیمه و به نقل از نیوزبانک، بانک مرکزی در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه امسال، شماره تماسی را در اختیار مردم قرار داد که در صورت مشاهده تخلفات بانک ها از مفاد « دستورالعمل ناظر بر سیاستهای پولی و اعتباری در سال ۱۳۹۴» که از روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت سال ۹۴ اجرای مفاد این دستورالعمل برای تمامی بانکها و موسسات اعتباری الزامی شد را به بانک مرکزی گزارش کنند.
بسیاری از مخاطبان با در تماس با این پایگاه خبری اعلام کردهاند که تماس های فراوانی با این شماره برقرار کرده اند و چندین تخلف بانکی را با ذکر شعبه و نام موسسه یا بانک به این مرکز اعلام کرده اند، اما هیچ گونه شواهدی از رسیدگی به این تخلفات تاکنون مشاهده نکردهاند.
آنها میگویند اعلام این شماره تلفن از سوی بانک مرکزی تنها جنبه نمایشی داشته و اقدامی عملی از سوی بانک مرکزی در موارد اعلام شده صورت نمیگیرد. معلوم نیست حتی پیغام های ضبط شده در تماس با این شماره شنیده میشود یا خیر.
بانک مرکزی باید در مورد نحوه و شرایط پرداخت تسهیلات خرد از سوی بانک ها به مردم نیز نظارت جدی تری داشته باشد و برای گزارش تخلفات بانکها در این موارد هم مرکزی را برای گوش دادن به صدای اعتراض مردم در نظر بگیرد.
دستورالعمل ناظر بر سیاستهای پولی و اعتباری در سال ۱۳۹۴ که در ۱۶ اردیبهشت سال ۹۴ به بانک ها ابلاغ شد بر دستور العملی اشاره دارد که نرخ سود سپرده های یکساله ۲۰ درصد است و تعیین نرخ های سود علی الحساب سپرده های بانکی در دوره های مختلف کمتر از یک سال به بانکها محول شده است.
بانک مرکزی باید در مورد نحوه کار این مرکز توضیحات بیشتری به مردم ارائه کند و مرکزی را نیز برای شنیدن صدای مردم و رسیدگی قابل لمس به اعتراضات درباره تخلف بانک ها در زمینه نرخ سود تسهیلات و نحوه و شرایط پرداخت تسهیلات خرد و غیره در نظر بگیرد. این خواسته مردم از نهاد ناظر بر شبکه بانکی است.
کد خبر: 570