تازهترین گزارش بیمه مرکزی از آمار عملکرد شرکتهای بیمه نشان میدهد که سهم شرکت بیمه ایران از کل حق بیمه تولیدی به زیر ۴۰ درصد رسیده است. این عدد که روزی بیش از ۵۰ درصد بود، باعث گلایه شرکتهای خصوصی از انحصاری شدن بازار شده بود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک و بیمه، کاهش سهم بازار بیمه ایران دلایل متعددی میتواند داشته باشد. کم کاری این شرکت، تلاش بیش از اندازه شرکتهای رقیب، اقدامات مخالفان با ریاست امراللهی بر شرکت بیمه ایران و یا اقبال بیشتر مردم به خصوصیها از جمله این دلایل ذکر شدهاند. با این حال عضو هیات مدیره بیمه ایران در این باره توضحاتی ارائه کرد.
محمد حیدری به خبرنگار ما گفت: سهم بیمه ایران از بازار در سال ۹۱ معادل ۴۶ درصد بود که در سالهای ۹۲ و ۹۳ به ۴۳ و ۴۰ درصد کاهش یافت. در واقع کاهش ۲ تا ۳ درصدی سالیانه سهم بیمه ایران از حق بیمهها به علت تاسیس شرکتهای جدید، طبیعی است و ممکن است ادامه هم داشته باشد.
او البته از روشهای غیر اخلاقی شرکتهای دیگر برای گرفتن سهم بیشتری از بازار هم گلایه دارد. به گفته او نرخشکنی برخی شرکتها و کوتاهمدت تمدید شدن برخی بیمهنامههای بزرگ، از دیگر علل کاهش سهم بیمه ایران از حق بیمههاست. حیدری معتقد است که برای بیمه ایران میزان سود مهم است و تنها میزان فروش ملاک عمل نیست.
وی با بیان اینکه بیمه ایران در سال ۹۳ پرتفوی آموزش و پرورش را به علت زیانده بودن از سیستم خارج کرد، ادامه داد: بسیاری از بیمهنامه که حق بیمه بزرگی دارند در نیمه سال تمدید میشوند و به همین دلیل آمار فروردین، اردیبهشت و خرداد چندان ملاک عمل نیست.
معاون فنی بیمه ایران این را هم گفت که هر سال شرکت بیمه جدیدی تاسیس میشود و طبیعی است سهامداران آن پرتفوی بازار را به سمت خود بکشند.
حیدری تاکید کرد که بیمه ایران به صورت کاملا منطقی پرتفوی زیانده را خارج میکند، اما برخی شرکتهای بیمه برای افزایش سهم خود از حق بیمهها و یا بالا بردن میزان نقدینگی، آنها را جذب میکنند.