پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

بانکها چگونه از بن بست خارج می‌شوند؟

معاون سابق بانک مرکزی تاکید کرد که تنها اصلاح نظام بانکی پاسخگوی معضلات اقتصادی نیست و باید در کنار آن تمامی بازارها مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانک و بیمه، حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با اتاق نیوز با اشاره به اینکه بانک محور بودن اقتصاد ایران و تکیه تمامی فعالیت‌ها با گرایش های مختلف در بخش‌های گوناگون به نظام بانکی آن را در شرایط خاص قرار داده است، اظهار کرد: همین موضوع نیز باعث شده تا دولت ها بعد از استقرار در اداره کشور بدون ایجاد پیش زمینه های لازم فنی در امور بانکی وعده‌هایی را مطرح کنند که عمدتا در عمل موفق نیست.

وی با بیان اینکه بحث اصلاح نظام بانکی از اواخر دولت هشتم شروع در دولت نهم و دهم ادامه یافت و در دوره فعلی نیز به طور جدی تری مطرح شده است، افزود: تا زمانی که اقتصاد در ارکان مختلف در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است و بازارها در حد تعال نباشند، همواره این وضعیت که تمامی اشکالات و ایرادات از نظام بانکی منشا می‌گیرد ادامه خواهد داشت، هر چند که ایرادات نظام بانکی قابل چشم پوشی نیست.

معاون سابق بانک مرکزی با اشاره به فعالیت نظام بانکی و بانک مرکزی بر مبنای قانون پولی و بانکی سال ۱۳۵۱ گفت: در این فاصله بیش از ۴۰ ساله اوضاع بسیار متفاوت شده است، به طوری که شرایط اقتصادی دنیا زیر و رو و قدرتهای اقتصادی و سیاسی جابه جا شده است. ولی ما در حوزه پولی هنوز با قوانین مرتبط به حداقل چهار دهه گذشته کار می کنیم، بنابراین وقتی که شرایط و ساختار اقتصادی ایران هم بسیار فرق کرده است باید نظام بانکی متناسب با اوضاع پیرامون خود تغییر کند.

وی با بیان اینکه سالهاست با وجود مطرح کردن سیاست اصلاح نظام بانکی هیچ گاه اراده قوی به دنبال آن وجود نداشته است، ادامه داد: ریشه عدم موفقیت در این موضوع به این برمی گردد که تمام شاکله فعالیت‌های اقتصادی به بانکها متمرکز شده است و از سویی دیگر نظام بانکی تحت فشار دولت قرار دارد، به طوری که دولتها همواره برای اداره کشور ارقام قابل توجهی را از بانکها استقراض کرده‌اند.

او تاکید کرد: اگر بانکها فعالیت موثری نداشته باشند بنگاههای اقتصادی و مردم از برنامه های خود عقب می مانند. چراکه از منابع تامین مالی جدید به درستی استفاده نمی شود و در همان دوران گذشته به سر می بریم. در این حالت در صورت وقوع تغییر و تحول در حوزه اقتصاد، نظام بانکی نیز دستخوش تغییرات می شود.

مستخدمین حسینی با تاکید بر اینکه برای اصلاح نظام بانکی باید نظام اقتصادی در جایگاه واقعی خود قرار گیرد توضیح داد: بر این اساس باید پرداخت تسهیلات حداکثر میان مدت بر عهده شبکه بانکی قرار گیرد نه بلندمدت، چرا که تامین مالی بلند مدت در حیطه وظایف فعالیت بازار سرمایه است.

کد خبر: 386

این را نیز بررسی کنید

 رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

مدیرعامل بانک سینا از رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *