جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هفت سوال درباره نرخ سود بانکی

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان

تعیین نرخ سود بانکی هر چند وقت یک بار از سوی صاحب نظران مطرح می شود. در پی اظهارنظر اخیر وزیر اقتصاد، معاون اول رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر لزوم کاهش نرخ سود، عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی نیز به لزوم کاهش نرخ سود اشاره کرده است.

او در توییتی نوشته است: با پوزش از کسانی که سود بانکی کمکی به درآمدشان است، مانع مهم تولید و اشتغال، سود بالای بانکی است. با تکیه صرف به مکانیسم بازار، سود قابل تعدیل نیست.

این اظهار نظر از آن جهت مورد توجه قرار گرفته که نام همتی به عنوان کاندیدای ریاست کل بانک مرکزی در دولت بعدی مطرح است. کاهش نرخ سود بانکی البته قبلا تجربه شده و نتایج آن هم کاملا مشخص است.

استناد کارشناسان این است که در شرایط تورم تک رقمی، نرخ سود بانکی نباید دو رقمی باشد، چون این کار به تولید لطمه می زند. گرچه هنوز کسی پاسخ نداده در دوره ای که نرخ تورم به ۴۰ درصد نزدیک شده بود، چرا نرخ سود بانکی حداکثر ۲۰ درصد بود.

با این حال چند سوال در این باره مطرح است:

۱- تا کی باید نظام بانکی از نرخ سود دستوری پیروی کند؟

۲- چرا بازار تعیین کننده نرخ سود نیست؟

۳- اگر با کاهش نرخ سود، دوباره سپرده های بانکی به سمت بازار طلا و مسکن هدایت شده و به افزایش کاذب نرخ این بخش ها دامن بزند، چه کسی پاسخگوست؟

۴- شرکت های بیمه که عمده دارایی خود را در بانک ها سپرده گذاری کرده اند، برای عمل به تعهدات خود به ویژه در رشته بیمه عمر چه اقدامی باید انجام دهند؟

۵- تا چه زمانی باید بازار را با انتشار خبر کاهش یا افزایش نرخ سود در خوف و رجا نگه داشت؟

۶- با توجه به این که اغلب بانک ها هرگز به مصوبات شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود پایبند نیستند، چه راهکاری برای حل این معضل اندیشیده شده و اصولا در چنین شرایطی، تعیین نرخ سود به چه کار می آید؟

۷- وقتی جایگزین مناسبی برای سپرده گذاری در بانک وجود ندارد، تحریک مردم به خارج کردن دارایی هایشان از بانک ها چیست؟

کد خبر: 6392

این را نیز بررسی کنید

کسری صندوق بازنشستگی بیمه مرکزی، در یک سال ۲٫۳ برابر شد!

صندوق های بازنشستگی در کشور با چالش هایی مواجه شده اند، به گونه ای که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *