جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

«سنهاب» به روز نیست

سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه موسوم به سنهاب که یکی از کارکردهای آن استعلام اصالت بیمه نامه های صادر شده از سوی شرکت های بیمه گر است، به روز نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، سالها این دغدغه در میان بیمه گزاران وجود داشت که چگونه می توان اصالت بیمه نامه صادر شده توسط نمایندگان را استعلام کرد؟ رواج بیمه نامه های تقلبی این نگرانی را در میان مردم ایجاد کرده بود.

راه اندازی سامانه «پاسخ به استعلام اصالت بیمه نامه» در قالب سنهاب، قرار بود این نگرانی را رفع کند، اما ظاهرا این دغدغه همچنان پابرجاست.

اطلاعات موجود نشان می دهد ثبت اطلاعات بیمه نامه شخص ثالث در این سامانه سریع و به روز است، به طوری که بیمه گزار تا پایان ساعت اداری روز صدور بیمه نامه می تواند صحت آن را از طریق سامانه استعلام کند، اما در سایر بیمه نامه ها این گونه نیست.

این تاخیر تا حدی است که نه تنها از طریق سامانه آنلاین و پیامکی، بلکه حتی از طریق تماس تلفنی با مرکز تماس بیمه مرکزی هم نمی توان صحت بیمه نامه صادر شده را سنجید.

نمونه ای که خبرنگار ما با آن مواجه شده، نشان می دهد بیمه نامه آتش سوزی صادر شده دست کم یک هفته پس از صدور در سنهاب ثبت شده است. همان طور که در تصویر مشاهده می شود، استعلام مثبت بیمه نامه صادر شده در تاریخ ۷ بهمن ماه، در تاریخ ۱۳ بهمن ماه توسط این سامانه اعلام شده و بیمه گزار در طی این مدت با پاسخ «بیمه نامه ای با مشخصات وارد شده یافت نشد» مواجه شده است.

طبیعی است که چنین سامانه ای نمی تواند مشکل استعلام بیمه نامه را برای بیمه گزاران حل کند.

 

 

کد خبر: 9764

این را نیز بررسی کنید

سالِ افشا

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان سال ۱۴۰۲ گرچه مانند همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *