سه شنبه , ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
خانه » بیمه » فرهنگ سازی بیمه، متمرکز بر دانش آموزان

فرهنگ سازی بیمه، متمرکز بر دانش آموزان

سالهاست که گفته می شود فرهنگ بیمه در کشور باید توسعه یابد. از سوی دیگر تجربه جهانی نشان می دهد که فرهنگ سازی در دوره کودکی و نوجوانی بسیار اثرگذار است. شاید از همین روست که آموزش های بیمه مرکزی مدتی است بر محور دانش آموزان و مدارس متمرکز شده است.

به گزارش پایگاه خبری خرد و کلان، با وجود این که کتاب های درسی و غیر درسی حوزه کودکان و نوجوانان طیف گسترده ای از مفاهیم اجتماعی، اقتصادی، هنری، ورزشی، تاریخی، دینی و … را در بر می گیرد، اما جایگاه مفاهیم بانکی و بیمه ای به طور مشخص در آنها خالی بود.

به تازگی اما برخی بانک ها و بیمه ها به این موضوع رو آورده و کتاب هایی را با ادبیات ویژه خود منتشر کرده اند. اقدامات پراکنده در این حوزه گرچه قابل تقدیر است، اما طبیعی است که نمی تواند به اندازه یک کار متمرکز و هدفمند، اثرگذار باشد.

بیمه مرکزی اما این خلاء را تا حدودی احساس و تلاش کرده با امکانات خود بخشی از این کمبود را جبران کند.

به تازگی قرار است با ابتکار بیمه مرکزی و با همراهی مدیران و مسئولان آموزش و پرورش و مدارس تهران، گروه های نمایشی با موضوع بیمه های زندگی و رشته های دیگر صنعت بیمه به مدارس پایتخت بروند.

کارشناسان بیمه مرکزی و شرکت های بیمه نیز برای اطلاع رسانی دقیق تر و پاسخ به پرسش های بیمه ای دانش آموزان با گروه های هنری، راهی مدارس پایتخت می شوند و علاوه بر آن کتاب های منتشر شده توسط بیمه مرکزی که به تایید وزارت آموزش و پرورش رسیده است در اختیار دانش آموزان قرارمی گیرد.

پیش از این نیز اعلام شده بود که بیمه مرکزی با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، توسعه فرهنگ بیمه در مدارس ابتدایی در سطح شهر تهران را با توزیع کتاب و اجرای نمایش های شاد و برنامه های متنوع بیمه ای با عنوان «ب مثل بیمه» آغازکرده است.

همچنین بر اساس توافق بیمه مرکزی با وزارت آموزش و پرورش، گنجاندن مباحث بیمه ای در کتب دروس عمومی و کمک آموزشی دانش‌ آموزان ابتدایی و متوسطه در دستور کار قرار گرفت. در مرحله نخست، مطالب بیمه ای در ۹ عنوان کتاب و جزوات درسی دانش‌آموزان فنی و حرفه ای گنجانده و این طرح در ۳۱ استان کشور با همکاری و همراهی شرکت های بیمه اجرا شد.

این اما همه اقدامات این حوزه نیست. انتشار مفاهیم بیمه های بازرگانی در کنار بیمه های اجتماعی در گروه نشریات تخصصی برهان، باعث شد تا دانش آموزان از این مفاهیم بهره مند شوند.

توزیع سراسری، دسترسی عمومی و استفاده از قالب های متنوع مانند داستان تصویری، کاریکاتور، اینفوگرافی و مقالات متنوع از جمله دلایلی است که این نشریه رابه یک رسانه اثرگذار مبدل کرده و شوق مطالعه را در میان دانش آموزان به شکل محسوسی افزایش داده است.

بیمه مرکزی در همین راستا تلاش کرده حداکثر استفاده را از ظرفیت کتاب و کتابخوانی برای توسعه فرهنگ بیمه داشته باشد، به طوری که انتشارات این نهاد بیش از ۱۱ عنوان کتاب از مجموعه «بیمه برای کودکان» را منتشر کرده است. برخی از این کتاب ها با چنان استقبالی مواجه شده که به چاپ ششم نیز رسیده است.

اجرای طرح «ب مثل بیمه» با محوریت بیمه مرکزی در مدارس منتخب و اجرای نمایش کودکان با محور بیمه‌های آتش سوزی، ثالث و عمر و سرمایه گذاری، هزاران دانش آموز را با خدمات صنعت بیمه آشناکرده است.
این اقدامات در سراسر کشور عملیاتی شده، به طوری که از تهران تا مشهد و حتی مناطق آزاد جنوب کشور نیز تحت پوشش اجرای آن قرار گرفته اند.

* کد خبر: 9750

این را نیز بررسی کنید

بیمه ما

حضور بیمه “ما” در راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن ۹۷

صدها هزار نفر از مردم ایران در راهپیمایی‌های سراسری حضور یافتند تا چهلمین سالگرد پیروزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *