پنج شنبه , ۲۲ آذر ۱۳۹۷
خانه » ویژه » سوالاتی که «حبیب میرزایی» به آنها پاسخ نداد و رفت

سوالاتی که «حبیب میرزایی» به آنها پاسخ نداد و رفت

حبیب میرزایی که مدت قابل توجهی به عنوان معاون نظارت بیمه مرکزی مشغول به کار بود، از این سمت کنار رفت و جای خود را به مفید امینی داد، در حالی که سوالات بسیاری را بی پاسخ گذاشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، در دوره معاونت میرزایی، صنعت بیمه شاهد اتفاقات منحصر به فردی بود که بخشی از آنها را می توان در اینجا مرور کرد. او شاید خود را در قبال این اتفاقات مسئول نمی دید، مسئولیت آنها را بر عهده کسانی دیگر می دانست و یا شاید توان حل این مسائل را نداشت. از همین رو ترجیح داد بدون رسیدگی به این معضلات، صندلی خود را به نفر بعدی واگذار کند.

در چند سال اخیر، شاهد برگزاری جشنواره های و همایش هایی هستیم که در آنها به شرکت کنندگان در ازای دریافت مبالغ قابل توجه، انواع تندیس، گواهینامه و یا لوح تقدیر ارائه می شود. این موضوع آن قدر جدی شده که سازمان استاندارد هم آن را تقبیح کرده است.
متاسفانه چند شرکت بیمه نیز طی سالهای اخیر به دریافت این نوع گواهینامه های شدیدا علاقه نشان داده و تلاش کردند از آنها استفاده تبلیغاتی کنند. به عنوان مثال یک شرکت بیمه که سه سال متوالی سطح توانگری دو را کسب کرده است، با این روش موفق شده انواع گواهی نامه های حمایتی، تعالی مدیریت و … را دریافت کرده و آن را به عنوان پارامتر موفقیت آمیز به مشتریان خود ارائه کند.

متاسفانه معاونت نظارت بیمه مرکزی در دوره مسئولیت میرزایی کوچکترین واکنشی به این روش گمراه کننده مشتریان نداشت.

در نمونه ای دیگر، صورت هالی مالی یک شرکت بیمه ای که تنها یک سال است توانسته زیان انباشته سالها پیش خود را جبران کند، نشان می دهد این شرکت میلیاردها تومان برای تبلیغات، حق ماموریت و پذیرایی هزینه کرده است. معاونت نظارت بیمه مرکزی در دوره اخیر، اساسا نسبت به این موضوع بی تفاوت بود و یا دست کم درباره آن اطلاع رسانی مشخصی نداشت، چرا که روش این شرکت همچنان ادامه یافت.

طی چند سال اخیر، موضوع مسئولیت اجتماعی در نهادهای مالی کشور بسیار داغ شده است. شرکت های بیمه نیز اخیرا به این کمپین پیوسته اند. به طور مثال یک شرکت ادعا کرد که هزینه چاپ سررسید را صرف بازسازی مراکز درمانی فرهنگیان در مناطق زلزله زده کرده است. صحت سنجی این ادعاها برای عموم مردم ممکن
نیست، در حالی که شرکت می تواند از این ادعای خود بهره برداری تبلیغاتی کند و از قضا همین کار را هم کرد.

نگارنده گزارش این موضوع را شخصا با حبیب میرزایی در میان گذاشت، اما او معتقد بود همین که شرکت بیمه به موضوع مسئولیت اجتماعی ورود کرده، باید آن را به فال نیک گرفت. تجربه ورود دستگاه قضا به جمع کردن پول توسط سلبریتی ها در جریان زلزله کرمانشاه البته نشان داد که همیشه هم خوش بین بودن به ایفای نقش مسوئلیت اجتماعی درست نیست.

مورد دیگر مشخص در دوره معاونت وی، این است که برخی شرکت های بیمه بدون داشتن معاونت فنی مورد تایید بیمه مرکزی، سالهاست فعالیت می کنند! این شرکت ها از آنجا که نتوانسته اند معاون فنی مورد تایید آیین نامه ۹۰ را برای شرکت خود جذب کنند، از افرادی که فاقد پارامترهای مورد نظر این آیین نامه هستند، در پست معاونت فنی ولی با عنوان سرپرست استفاده کنند.
سوال این بود که این روند تا چه زمانی می تواند ادامه داشته باشد؟ آیا فعالیت فردی با عنوان سرپرست طی مدتی طولانی، مغایر با قوانین و آیین نامه ها نیست؟ آیا این روش، راهی برای دور زدن آیین نامه ۹۰ نیست؟ سوالی که میرزایی هرگز به آن پاسخ نداد.

از سالها پیش میان شرکت های بیمه و بیمه مرکزی درباره اطلاعات و آمار عملکرد شرکت ها اختلاف نظر جدی وجود داشت. در این رقابت، ظاهرا برنده شرکت های بیمه بودند که موفق شدند روند انتشار آمار عملکرد را متوقف کنند.
طبیعی است در شرایطی که شرکت های بیمه، اطلاعات عملکرد خود را به صورت ماهیانه در سامانه کدال منتشر می کنند و بیمه مرکزی از انتشار اطلاعات مورد تایید خود امتناع می کند، مخاطبان با داده های اظهار شده یک سویه از طرف شرکت ها مواجه هستند و امکان صحت سنجی آنها برایشان وجود نخواهد داشت.

او هرگز درباره این مغایرت ها پاسخی نداد و و مشکل عدم تطابق اطلاعات را حل نکرد. حبیب میرزایی گرچه فرد اخلاق مدار و محترمی است، اما با انبوهی از سوالات بی پاسخ، بیمه مرکزی را ترک کرد.

* کد خبر: 9005

این را نیز بررسی کنید

پرونده «بیمه معلم» و «بیمه سینا» به شورای عالی بیمه می رود

به روز رسانی اطلاعات توانگری مالی شرکت های بیمه توسط بیمه مرکزی نشان داد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *