پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

ارائه درخواست اجرایی شدن خدمات شرکت های ضمانی به بیمه مرکزی

مشاور دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مسئول اجرای بورس بین الملل و بیمه های ضمانی با بیان این که مهمترین نیاز صنعت بیمه در حال حاضر، نوآوری و خلاقیت است، گفت: باید بعد از ۸۰ سال سابقه صنعت بیمه در ایران، در خدمات رسانی و ارائه بیمه نامه‌ها و حتی ماهیت شرکت‌ها، بازنگری شده و با خلاقیت خدمات و محصولات جدید ارائه کنیم. ما نباید ریسک را در صنعت بیمه نگه‌داریم بلکه با تبدیل آن به اوراق بهادار، ان را در جامعه توزیع کنیم.

به گزارش پایگاه خبری خرد و کلان، مجید صفدری افزود: شرکت های بیمه در دنیا با سرعت زیادی در حال نو کردن این صنعت هستند اما ما بعد از گذشت ۸ دهه از عمر صنعت بیمه در ایران هنوز تحول خاصی در این زمینه انجام ندادیم . به عنوان مثال از دهه ۸۰ میلادی در جهان شرکت های ضمانی ایجاد شدند اما در ایران هنوز هیچ تجریه‌ای در این زمینه نداریم.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده در کشور در خصوص پروژه های عمرانی بزرگ این است که در زمان مشخص، با کیفیت مناسب و قیمت مشخصی اجرایی و عملیاتی نمی شود و بعضا با وقفه های طولانی همراه هستند. به عنوان مثال نیروگاه، سد و جاده قرار است در یک تاریخ دقیقی تحویل شود. کارفرما با پیمانکاری قرارداد می بندد مبنی بر این که ظرف دو سال نیروگاه تحویل شود یا در منطقه آزاد مقرر می شود که ظرف شش ماه جاده تحویل شود، اما این اتفاق رخ نمی دهد و به دلیل طولانی شدن پروژه و هزینه بر بودن بعضا کیفیت کار هم پایین می آید.

او ادامه داد: باید این مساله را در نظر داشت که این پروژه ها ملی بوده و برای آیندگان است و نباید بی کیفیت ارائه شود. در واقع بیمه‌های ضمانی یکی از نوی آوری ها و ابزارهای جدید در اجرای پروژه های عمرانی است. در دنیا این مساله حل شده و مشکلی وجود ندارد، لذا مناطق ازاد با استناد به این مساله تصمیم گرفت که مجوز راه اندازی بیمه ضمانی را در دستو کار خود قرار داده و مجوز آن را از بیمه مرکزی و شواری عالی بیمه دریافت کند.

مشاور دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مسئول اجرای بورس بین الملل و بیمه های ضمانی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه، گفت: طی هفته های گذشته آقای دکتر بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نامه‌ای به رییس کل بیمه مرکزی ارسال کرده و در آن درخواستار اجرایی شدن خدمات شرکت های ضمانی شد.

وی تصریح کرد: این نوع بیمه نامه ها همواره واسط کارفرما و پیمانکار شرکت هاست. در واقع شرکت های بیمه ضمانی تعهد می‌کنند که سه مشخصه اصلی پروژ ها (کیفیت، قیمت و تحویل به موقع) اجرایی خواهد شد، بنابراین این شرکت های ضامن هم با کارفرما قرار داد می بندند و هم با پیمانکار تا تعهد کنند که پروژه‌های عمرانی در زمان مشخص، با کیفیت مناسب و قیمت مشخص آماده بهره‌برداری شود. بر همین اساس، شرکت های ضامن به لحاظ داشتن مشاورین و مهندسین متبحر کار پروژه را از صفر تا صد، رصد می کنند.

این کارشناس ارشد صنعت بیمه افزود: در حال حاضر قراردادها بین کارفرما و پیمانکار منعقد شده و ناظری وجود ندارد و پیمانکار جداگانه می رود با شرکتی قرارداد بیمه می بندد و کارفرما نیز همان کار را جداگانه می کنند که ممکن است در برخی مواقع بیمه گرها یکی باشد، اما شرکت واسطی یا ضامنی وجود ندارد تا کارها را رصد کند.

او ILS را یکی دیگر از نوآوری های مورد نیاز صنعت بیمه عنوان کرد و افزود: نیاز صنعت بیمه امروز روش ILS یا همان INSURANCE LINKED SECURITY است. این مدل، به شکلی است که شرکت های بیمه از آن برای افزایش توانمندی مالی خود و حفظ تعادل مالی خود در مقابل خسارته ای سنگین استفاده می کنند تا بتوانند از عهده مالی خسارت های سنگین بر برایند بخشی از خطرات و ریسک های خود را تحت عنوان بیمه های اتکایی به سایر شرکت‌ها توزیع می‌کنند و میزان ریسک پذیری خود را افزایش می دهند که همان «بازتوزیع خطر» در صنعت بیمه نام‌گذاری شده‌است.

وی با اشاره به این که هدف از بیمه اتکایی در درجه اول، افزایش توان مالی شرکت است، گفت: باید در زمان خطر، شرکت منابع مالی خوبی را در اختیار داشته باشد، به همین دلیل از شرکت های اتکایی استفاده می کنند. در کشور ما این توزیع ریسک و خارج کردن ریسک از کشور توسط شرکت هایی بین المللی اتکایی انجام می شد که بعد از تحریم ها با کمی به مشکل برخوردیم.

مدیر عامل سابق بیمه ما در ادامه گفت: در گذشته به شخصه با ایجاد خط مالی با چند شرکت فرانسوی در شرکت بیمه ما، توانستیم بخشی از ریسک‌های متعلق به صنعت انرژی، مهندسی و مسئولیت شرکت بیمه ما را به خارج واگذار کردیم، اما بعد از خروج آمریکا از برجام این اقدامات کمی با مشکل روبرو شد، لذا در حال حاضر ILS ضرورت پیدا می کند.

صفدری اظهار کرد: حال که ما با تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی مواجه شدیم، باید این کار را در جامعه خود انجام دهیم و ریسک را در داخل توزیع کنیم. در واقع شرکت های می توانند ریسک های پذیرفته شده از صنعت و تولید را که از جامعه جمع کردند در قالب اوراق بهادار و سهم وارد بازار سرمایه کنند.

صفدری در پایان تاکید کرد: با وجود این مشکلات ما نیاز به نوآوری داریم تا در شرایط بحرانی بتوانیم از پس آن مشکلات بر بیاییم، اما متاسفانه هنوز خدمات رسانی ما متعلق به ۸۰ سال قبل است و تحولی صورت نگرفته است، در حالی که باید بر اساس فضای روز دنیا جلو برویم. مثلا خدمات رسانی نوین و به روز در جهان به گونه ای است که شرکت ها اصلا مشتریان خود را نمی بینند و نمی شناسند، چرا که مشتری با تلفن همراه و برنامه های جدید و نرم افزارها این کار را انجام می‌دهد و در زمان پرداخت خسارت نیز بدون مراجعه کار را پیش می‌برد، ولی ما هنوز به این فضا نرسیده‌ایم.

کد خبر: 8941

این را نیز بررسی کنید

 بیمه ملت، رو به سوی آینده‌ای روشن در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت بیمه ملت، در پیامی ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو و عید نوروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *