جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گزارش بازرس قانونی از عدم رعایت قانون در «بیمه معلم»

گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به مجمع عمومی صاحبان سهام بیمه معلم مربوط به اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ از چندین مورد عدم رعایت قوانین بیمه و آیین نامه های مصوب شورای عالی بیمه توسط این شرکت حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری خرد و کلان، در این گزارش آمده که مسئولیت حسابرس، اظهارنظر نسبت به صورت های مالی شرکت بر اساس حسابرسی انجام شده طبق استانداردهای حسابرسی است. استانداردهای مزبور ایجاب می‌کند این موسسه الزامات آیین رفتار حرفه‌ای را رعایت و حسابرسی را به گونه‌ای برنامه ریزی و اجرا کند که از نبود تحریف با اهمیت در صورت های مالی، اطمینان معقول کسب شود.

در بند مبانی اظهار نظر مشروط گزارش حسابرس آمده است: شناسایی ذخایر “برگشت حق بیمه” و “سایر ذخایر فنی” به شرح یادداشت های توضیحی ۳-۱۸ و ۲۰ صورت های مالی، جمعا به مبلغ ۱,۲۱۵ میلیارد ریال (تا پایان سال مالی قبل مبلغ ۸۶۸ میلیارد ریال)، فاقد شرایط شناخت به عنوان بدهی بوده و مغایر با استاندارد حسابداری شماره ۲۸ (فعالیت های بیمه عمومی) شناسایی شده است.

این گزارش می افزاید: با توجه به روند خسارت های پرداختی، ذخایر خسارت معوق و ریسک های منقضی نشده در رشته های درمان و حوادث گروهی، برای تسویه تعهدات فعلی در تاریخ ترازنامه با کسری مواجه است، لیکن به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات کافی، تعیین میزان آن در شرایط حاضر برای این موسسه امکان پذیر نیست.

با توجه به مطالب مندرج در قسمت “مبانی اظهار نظر مشروط”، در تاریخ ترازنامه، این موسسه به دلیل عدم دسترسی به تاییدیه ها و مستندات لازم، نتوانسته است شواهد حسابرسی کافی و مناسب در خصوص برخی از اقلام صورت های مالی به دست آورد، همچنین ذخیره کافی در حساب ها انعکاس نیافته و استاندارد حسابداری شماره ۲۸ (فعالیت های بیمه عمومی) در خصوص شناسایی ذخایر “برگشت حق بیمه” و “سایر ذخایر فنی” نیز رعایت نشده است.

بخش قابل توجهی از گزارش حسابرس بیمه معلم در بند ۱۷ به عدم رعایت قوانین بیمه و آیین نامه های شورای عالی بیمه توسط این شرکت پرداخته است.

آن طور که این گزارش نشان می دهد، مفاد ماده ۳۳ قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه ‏گری و مفاد بند «ت» ماده ۶ آیین‏ نامه ۴۰ مصوب شورای عالی بیمه در خصوص درصد سهامداری هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی در شرکت، مفاد تبصره ۵ ماده ۱۱ آیین نامه ۶/۴۰ در خصوص موظف بودن حداقل سه پنجم اعضای هیئت مدیره و همچنین مفاد آیین نامه ۹۰ در خصوص تایید صلاحیت برخی از کارکنان کلیدی و مفاد مواد ۲۱ و ۲۲ آیین ‏نامه ۶۸ مبنی بر تفکیک سرمایه‌گذاری از محل ذخایر ریاضی بیمه‌های زندگی از سایر سرمایه ‏گذاری ‏ها درحساب‌ها و ترازنامه شرکت و همچنین مفاد دستورالعمل وحدت رویه در نحوه محاسبه، ارائه و افشای ذخایر فنی موسسات بیمه در ارتباط با تفکیک ذخیره مشارکت در منافع از محل ذخیره ریاضی در صورت‏ های مالی از اهم موارد رعایت نشده در این شرکت است.

این گزارش تاکید دارد تسویه بدهی‏ های مربوط به صورت کارمزدهای بیمه‏ های اتکایی در موعد مقرر توسط بیمه معلم رعایت نشده و نیز کسورات قانونی رشته‏ بیمه شخص ثالث شامل بدهی به وزارت بهداشت و درمان و نیروی انتظامی به موقع تسویه نشده است.

شرکت بیمه معلم در چنین شرایطی پاداش ۵۰۰ میلیون تومانی میان اعضای هیات مدیره خود تقسیم کرد و حق حضور در جلسه آنها را نسبت به سال گذشته با ۱۰ درصد افزایش به ۲۲ میلیون ریال رساند.

گزارش کامل حسابرس مستقل و بازرس قانونی در این باره را می توانید اینجا بخوانید.

کد خبر: 8638

این را نیز بررسی کنید

کسری صندوق بازنشستگی بیمه مرکزی، در یک سال ۲٫۳ برابر شد!

صندوق های بازنشستگی در کشور با چالش هایی مواجه شده اند، به گونه ای که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *