Quantcast
چالش تازه فروش اینترنتی بیمه نامه با «فرم پیشنهاد» | پایگاه خبری خرد و کلان
چهارشنبه , ۲۷ تیر ۱۳۹۷
خانه » ویژه » چالش تازه فروش اینترنتی بیمه نامه با «فرم پیشنهاد»

چالش تازه فروش اینترنتی بیمه نامه با «فرم پیشنهاد»

فروش الکترونیکی بیمه نامه با چالش تازه ای رو به رو شده است؛ چالشی که به گفته حبیب میرزایی عضو هیات عامل و معاون نظارت بیمه مرکزی می تواند به بررسی دوباره شرایط فروش اینترنتی بیمه نامه منجر شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، در بند هشتم ماده یک از فصل یکم آیین نامه شماره ۷۱ مصوب شورای‌ عالی بیمه موسوم به «آیین نامه حمایت از حقوق بیمه گزاران، بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنها»، فرم پیشنهاد بیمه این گونه تعریف شده است: مجموعه پرسش‌هایی که بیمه گر به منظور شناسایی نیازهای بیمه ای، کسب اطلاعات در مورد موضوع بیمه، ارزیابی خطر و تعیین نرخ حق‌بیمه از متقاضی خدمات بیمه یا نماینده وی می پرسد و پس از پاسخ متقاضی و تکمیل فرم و امضای آن توسط بیمه‌گزار یا نماینده وی، جزء لاینفک بیمه نامه محسوب می شود.
گرچه سالها از تصویب این بند گذشته، اما اکنون فروش اینترنتی بیمه نامه را با یک معضل اساسی رو به رو کرده است. در حال حاضر روند فروش اینترنتی بیمه نامه با ارائه نام و نام خانوادگی و مشخصات فردی مانند کد ملی یا کد پستی بیمه گزار آغاز شده و در نهایت با پرداخت حق بیمه به صورت اینترنتی و دریافت بیمه نامه که آن هم در قالب یک فایل با فرمت پی دی اف است به پایان می رسد.
این روش خرید و فروش بیمه نامه چه از طریق سایت اینترنتی شرکت های بیمه و چه از طریق اپ های موبایلی هم اکنون در حال انجام است. در این روش، بیمه گر و بیمه گزار یکدیگر را نمی بینند، اما بیمه گر با دریافت حق بیمه، تعهدی را قبول می کند.
اما آنچه این روش فروش بیمه نامه را با سوال مواجه کرده، این است که اگر بر اساس ماده فوق الذکر، فرم پیشنهاد امضا شده جزء لاینفک بیمه نامه است، بیمه نامه هایی که با روش اینترنتی فروخته شده اند چه زمانی امضای بیمه گزار را در فرم پیشنهاد دریافت کرده اند؟
به عبارت دیگر، تا زمانی که امضای الکترونیکی در کشور وجود ندارد، شرکت بیمه می تواند هنگام وقوع خسارت، فرم پیشنهاد امضا شده را تقاضا کند و چون اصولا چنین فرمی وجود ندارد، بنابراین از پرداخت خسارت سرباز بزند.

موضوع را بررسی می کنیم

معاون نظارت بیمه مرکزی با اذعان به این که چنین چالشی ایجاد شده و باید مورد بررسی قرار گیرد، به خبرنگار ما گفت: فرم پیشنهاد اگر چه جزء لاینفک بیمه نامه است، اما این در شرایطی است که فرم پیشنهادی توسط شرکت بیمه به بیمه گزار داده شود و از این طریق اطلاعات لازم جمع آوری شده باشد، چون سال هاست بیمه نامه های خردی با سرمایه بیمه کم در کشور فروخته می شود که فرم پیشنهاد ندارند.
حبیب میرزایی افزود: می توان گفت فرم پیشنهاد هم مانند الحاقیه جزء لاینفک بیمه نامه است و هر تغییری در بیمه نامه از طریق الحاقیه اثبات می شود، ولی بیمه نامه ای که الحاقیه ندارد هم معتبر است؛ بنابراین اگر فرم پیشنهادی وجود داشته باشد، جزء لاینفک بیمه نامه است.
به گفته او، کارکرد فرم پیشنهاد این است که در صورت وقوع حادثه و بروز خسارت می توان به آن مراجعه و اطلاعات بیمه گزار و موضوع بیمه را از آن استخراج کرد.
میرزایی در پاسخ به این سوال که فروش بیمه نامه آتش سوزی از طریق سایت شرکت های بیمه که هم اکنون با دریافت یک کد ملی یا کد پستی انجام می شود، چه شرایطی دارد، گفت: این گونه فروش ها به صدور بیمه نامه منجر می شود، اما اطلاعات زیادی از بیمه گزار اخذ نمی شود که به پر کردن فرم پیشنهاد نیاز داشته باشد. در عین حال نکته ای که درباره پر شدن فرم پیشنهاد مطرح شده، حرف درستی است.
وی اظهار کرد: شرکتی که به صورت اینترنتی بیمه نامه می فروشد و فرم پیشنهاد را هم از همان طریق دریافت می کند، نمی تواند ادعای دریافت فرم پیشنهاد امضا شده را هنگام بروز خسارت داشته باشد. دیگر این که اصولا چنین بیمه نامه هایی نمی تواند با تعهد بیمه سنگین فروخته شود.
میرزایی با بیان این که سال هاست بیمه نامه های کوچک با تعهدات کم بدون بازدید فروخته می شود، گفت: فروش حضوری و با بازدید اولیه این بیمه نامه ها صرفه اقتصادی ندارد، اما اگر سرمایه مورد تعهد شرکت بیمه عدد قابل توجهی باشد، فروش آن بدون فرم پیشنهاد می تواند محل اشکال باشد.

بدون ترس، بیمه نامه بخرید

مدیرعامل بیمه سینا که شرکتش هم اکنون از طریق اپلیکیشن «آپ» بیمه نامه می فروشد اما نظر متفاوتی دارد.
امین شیرکانی با بیان این که گرچه در آیین نامه ۷۱ به این موضوع اشاره شده، اما قانون تجارت الکترونیک این مشکل را حل کرده است، گفت: ما در فروش موبایلی بیمه نامه محصولات مختلف را به مشتریان ارائه و قیمت آنها را نیز اعلام می کنیم که در نهایت خریدار شرایط ما را «قبول» می کند.
به گفته شیرکانی، این روند به نوعی پر کردن فرم پیشنهاد است و بیمه نامه نیز برای خریدار ارسال می شود.
مدیرعامل بیمه سینا با اشاره به این که برای فروش بیمه نامه با استفاده از اپلیکیشن، با چند نفر از «حقوق دان های» بزرگ صنعت بیمه مشورت کرده است، افزود: ما تعداد قابل توجهی بیمه نامه از همین طریق فروخته و خسارت هم داده ایم، بنابراین به مشتریان پیشنهاد می کنم بدون ترس، بیمه نامه الکترونیکی را خریداری کنند.

* کد خبر: 7612

این را نیز بررسی کنید

ادغام شرکت های بیمه کوچک، بازار را رونق می دهد؟

شاید کسانی که در اوایل دهه ۸۰ از آغاز فعالیت شرکت های بیمه خصوصی در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *