پنج شنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

شرکت های بیمه می توانند خسارت زلزله احتمالی تهران را جبران کنند؟

پایگاه خبری خرد و کلان – حمید رضا نصیری نژاد

درباره وقوع حادثه فاجعه آمیز در زلزله احتمالی تهران این روزها حرف های زیادی زده شده است. حتی برخی گفته اند ممکن است زلزله تهران تا ۷ میلیون نفر کشته بر جا بگذارد. این حرف ها البته مستند نیست، اما می توان قبول کرد که وقوع یک زلزله بزرگ در تهران می تواند حجم خرابی قابل توجهی داشته باشد.

آن طور که اطلاعات سال ۱۳۹۵ نشان می دهد در تهران بیش از ۴ میلیون و ۲۲۴ هزار خانه مسکونی وجود دارد. به جز این، تعداد زیادی ساختمان اداری و آموزشی و عمومی دیگر هم در تهران هست که می تواند محلی برای خسارت ناشی از زلزله باشد.

از سوی دیگر سالنامه آماری بیمه مرکزی مشخص کرده که در سال گذشته تنها حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار فقره بیمه نامه آتش سوزی در کشور صادر شده که ممکن است بسیاری از آنها پوشش زلزله را هم نداشته باشند. همچنین مشخص نیست چه مقدار از این بیمه نامه در تهران صادر شده است.

طی روزهای اخیر که خطر وقوع زلزله در تهران بیشتر حس شده، عده زیادی به این فکر افتاده اند که برای ساختمان هایشان بیمه نامه آتش سوزی با پوشش زلزله خریداری کنند، اما در گام نخست، دو سوال برای آنها مطرح شده است. سوال اول این که واقعا در صورت وقوع زلزله مهیب در تهران با حجم خسارت فراوان، شرکت های بیمه می توانند از پس جبران خسارت آن بربیایند؟

سوال دوم این که اگر چنین واقعه ای رخ بدهد و خود شرکت های بیمه نیز با خسارت های بزرگ حتی منتهی به از بین رفتن دفاتر مرکزی مستقر در تهران مواجه شوند، بیمه گزاران چطور می توانند مطالباتشان را پیگیری کنند؟

 

همه چیز برای روز خطر پیش بینی شده است

 

در این زمینه، مدیرعامل شرکت بیمه تعاون تاکید دارد که همه شرکت های بیمه برای همه بیمه نامه هایشان پوشش اتکایی دارند و از این جهت نگرانی خاصی درباره جبران خسارت ها وجود ندارد.

یونس مظلومی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان با بیان این که در قراردادهای اتکایی و نحوه اداره ریسک ها، حتی این موضوع پیش بینی شده که ممکن است مثلا زلزله تهران، همه خانه های دارای پوشش بیمه ای را از بین ببرد، بنابراین از این نظر نگرانی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: همان طور که سپرده های مردم نزد بانک ها به صورت سیستمی نگهداری می شود، شرکت های بیمه نیز اطلاعات مردم را ذخیره می کنند، بنابراین اگر ساختمان مرکزی و حتی سایر ساختمان های شرکت های بیمه نیز در زلزله دچار حادثه شوند، اطلاعات بیمه گزاران از بین نخواهد رفت.

مظلومی با تاکید بر این که شرکت های بیمه دارایی های فراوانی دارند که به صورت سپرده بانکی، سرمایه گذاری در شهرستان ها، دارایی های بورسی و … نگهداری می شود، افزود: از سوی دیگر، همه شرکت های بیمه از مکانیسم توزیع جهانی ریسک تبعیت می کنند و اگر در نقطه ای از دنیا زلزله بیاید، بقیه در جبران خسارت آن مشارکت می کنند.

 

شرکت های بیمه اتاق امن دارند

 

مجید صفدری مدیرعامل سابق شرکت بیمه ما نیز با تاکید بر این که ایران هم اکنون با دو شرکت بزرگ اتکایی جهان قرارداد همکاری دارد، گفت: علاوه بر آن، بیمه مرکزی، بیمه اتکایی امین و بیمه اتکایی ایرانیان هم به اندازه کافی از شرکت های بیمه تعهد پذیرفته اند، بنابراین خسارت زلزله تهران هر چقدر هم بزرگ باشد، ایفای تعهدات شرکت های بیمه کاملا عملی است.

وی افزود: از سوی دیگر باید اعلام کنم که همه شرکت های بیمه، اطلاعات بیمه گزاران خود را در سیستم های کامپیوتری قوی و در اتاق ضد زلزله به نام safe center room نگهداری می کنند. این اتاق کاملا محفوظ است و همه اطلاعات مشتریان را نگهداری می کند.

 

 

کد خبر: 7489

این را نیز بررسی کنید

سالِ افشا

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان سال ۱۴۰۲ گرچه مانند همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *