Quantcast
فسادهای مالی و نمایندگان ناآگاه، خطرهای جدی برای بیمه های عمر – پایگاه خبری خرد و کلان
یکشنبه , ۲۶ آذر ۱۳۹۶
خانه » ویژه » فسادهای مالی و نمایندگان ناآگاه، خطرهای جدی برای بیمه های عمر

فسادهای مالی و نمایندگان ناآگاه، خطرهای جدی برای بیمه های عمر

پایگاه خبری خرد و کلان – حمید رضا نصیری نژاد

به تازگی در جمع تعدادی از فعالان صنعت بیمه که بر فروش بیمه عمر تمرکز بیشتری داشتند، مشکلات این حوزه بررسی می شد. یکی از مهمترین اخباری که در آن محفل دست به دست می شد، افزایش آمار بازخرید بیمه نامه های عمر و سرمایه گذاری شرکت ها بود. به گفته یکی از نمایندگان، آمار بازخریدی بیمه نامه های عمر در یکی از شرکت ها به ۳۵ درصد رسیده است.

برآیند عللی که از سوی نمایندگان درباره پدیده افزایش بازخرید بیمه نامه های عمر مطرح می شد به شرح زیر است:

۱- با وجود این که بیش از ۳۰ شرکت بیمه در کشور وجود دارد، برند بسیاری از شرکت ها در جامعه شناخته شده نیست. به همین دلیل نمایندگان شرکت های کم سابقه، اول باید بیشتر وقت خود را برای معرفی شرکت، معرفی پشتوانه های آن و توضیحاتی در این باره صرف کنند.

۲- انتشار اخبار فساد مالی در هلدینگ ها باعث بی اعتمادی مردم شده است. برخی از این هلدینگ ها مانند صندوق ذخیره فرهنگیان که پیش از این پشتوانه مهمی برای شرکت های زیرمجموعه مانند شرکت بیمه معلم محسوب می شدند، امروز به پاشنه آشیل فروش بیمه نامه عمر تبدیل شده اند.

۳- انتشار اخبار مربوط به فساد مالی در موسسات اعتباری که سپرده های بلند مدت مردم را نگهداری می کرد، مردم را به اصل سپرده گذاری بلند مدت بی اعتماد کرده است. از سوی دیگر شانه خالی کردن بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر از رسیدگی به مشکلات مردم در این بخش و طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده موسسات مالی در نهادهای حکومتی، باعث شده مردم به بازارهای مالی بی اعتماد شوند.

۴- بسیار از شرکت های بیمه در معرفی محصولات خود به مردم کم کاری می کنند. در حال حاضر ساده ترین راه برای شناساندن محصولات شرکت ها، استفاده از ظرفیت اطلاع رسانی در سایت ها، کاناهال های تلگرامی و در سنتی ترین روش، توزیع بروشورهای تبلیغاتی است، در حالی که مطالب موجود در سایت شرکت ها اغلب کپی نازلی از یکدیگر و بدون توجه به نیازهای مشتری است. بگذریم از این که سایت برخی شرکت ها اصولا در دسترس نیست.

۵- توسعه شبکه فروش شرکت های بیمه چندان با ضابطه نیست، به طوری که بسیاری از فروشندگان بیمه و به ویژه نمایندگان فروش بیمه عمر، به جزئیات طرح ها و اصول فروش بیمه آگاه نیستند و در مقابل اغلب سوالات مشتریان پاسخی برای ارائه ندارند.

۶- یکی از مهمترین نکات اشاره شده، این است که بخش قابل توجهی از نمایندگان، نسبت به خدمات شرکت متبوع اطمینان لازم را ندارند. به طور مثال اغلب مشتریان این سوال را مطرح می کنند که «از کجا معلوم این شرکت تا چند سال دیگر سر جای خودش باشد» یا «از کجا معلوم که سپرده ما در شرکت به درستی محافظت شود». اغلب نمایندگان بیمه عمر در پاسخ به این سوالات، مردم را فقط نسبت به تضمین بیمه مرکزی مطمئن می کنند.

۷- اخبار منتشر شده در رسانه های شرکت ها، بیش از این که به خدمات شرکت، طرح های فروش، ایجاد اطمینان در مشتریان، شفاف سازی درباره سرمایه گذاری ها و … بپردازد، به انتشار عکس مدیران شرکت و برندسازی آنها پرداخته است.

۸- افزایش حجم کلاهبرداری از مردم با عناوین مختلف، نگرانی ها از سرمایه گذاری بلندمدت از جمله سرمایه گذاری در بیمه های عمر را هم زیاد کرده است. کلاهبرداری ها به جایی رسیده که حتی برخی خودشان را نماینده بیمه مرکزی برای فروش محصول معرفی کرده اند!

گرچه آمار مشخصی از میزان بیمه نامه های عمر و سرمایه گذاری بازخرید شده وجود ندارد، اما مواردی که توسط نمایندگان فروش بیمه های عمر بازگو شد نشان می دهد هنوز برای فروش این بیمه نامه، راه درازی در پیش است.

* کد خبر: 7255

این را نیز بررسی کنید

سود خالص «بیمه مرکزی» شش و نیم برابر شد

سود خالص بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۵ به نسبت سال ۹۴ حدود …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *