جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خدمات متقابل رسانه و صنعت بیمه از دیدگاه مدیرعامل شرکت بیمه ملت

مدیرعامل شرکت بیمه ملت در جمع خبرنگاران صنعت بیمه، دیدگاه هایش را درباره چگونگی تعامل میان رسانه ها و بیمه گران برای توسعه فرهنگ بیمه در جامعه مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، علیرضا ابراهیم پور با بیان این‌که از دو منظر می‌توان چالش‌های صنعت بیمه را بررسی کرد، گفت: یک نگاه این است که بگوییم چالش‌های صنعت بیمه چیست و رسانه چه نقشی در حل آن ها دارد، دیگر این‌ که بپرسیم چالش‌های صنعت بیمه در حوزه رسانه چیست؟ یعنی ما در یک بخش در صنعت بیمه، چالش‌ها را با خود رسانه داریم و در بخشی دیگر، چالش‌هایی در صنعت بیمه هست که رسانه می‌تواند در حل آن نقش موثری داشته باشد.
مدیرعامل بیمه ملت با اشاره تغییراتی که به واسطه رسانه و تکنولوژی به سرعت در حوزه‌های مختلف جامعه اتفاق می‌افتد، گفت: قبل از این‌که به بحث چالش‌ها بپردازیم، مساله‌ای را باید باور کنیم. ما وارد عصر جدیدی شده ایم، عصری که در واقع به عنوان انقلاب اطلاعات، انقلاب الکترونیک و عصر انقلاب ارتباطات نام گرفته است. این گذر از دوره صنعتی به دوره اطلاعات، تغییراتی را ایجاد کرده، تغییراتی مانند تغییرات اقتصادی، تغییرات در چشم‌انداز مشاغل، تغییرات در محیط‌های جغرافیایی و تغییرات امنیتی سیاسی.

اطلاعات، قدرت می آورد

وی با اشاره به اینکه این تغییرات، حوزه رسانه را هم در برمی‌گیرد، افزود: در عصر جدید، قدرت در دست کسی است که دارای اطلاعات است. به عبارت دیگر در این عصر، اطلاعات، قدرت می‌آورد و می‌بینیم که در جهان بحث اطلاعات و داده‌ها، بسیار رواج یافته و کسی که اطلاعات دارد، صاحب قدرت است. در واقع، اطلاعات سرمایه اصلی است.
ابراهیم‌پور با تاکید بر اهمیت آینده‌پژوهی اظهار کرد: آینده‌پژوهی در علوم مختلف مطرح شده از جمله در حوزه رسانه تا به این وسیله بررسی کنیم که رسانه ما تا ۱۰ سال آینده به کجا خواهد رسید تا بتوانیم خود را با این فضا هماهنگ کنیم.
وی بیشترین کاربرد اینترنت را کاربرد سیستم‌های وب و شبکه‌های اجتماعی دانست و افزود: شبکه‌های اجتماعی قدرت بالایی دارند. ما باید این را بپذیریم که امروز رسانه به عنوان یک قدرت مطرح است. باید قبول کنیم که در شبکه‌های اجتماعی سرعت بی‌نهایت شده و زمان و مکان از بین رفته است، با انتشار یک خبر، در کمتر از چند لحظه میلیون‌ها نفر آن را دریافت می‌کنند و در چنین شرایطی امکان راستی آزمایی وجود ندارد، چرا که وقتی یک خبر منفی یا دروغ بین میلیونها نفر منتشر شود، تکذیبیه دیگر پاسخگو نیست.
مدیرعامل شرکت بیمه‌ ملت با اشاره به سخن «اورتگا» مبنی بر این‌که «انسان، انسان است به علاوه شرایطش» ادامه داد: اگر این شرایط یا محیط تغییر کند، انسان هم تغییر می‌کند و در جامعه امروز، یکی از عامل‌های مهم تغییر شرایط، رسانه‌ها هستند، پس رسانه ها قدرت تغییر انسان را دارند، چرا که تبلیغاتی که در دنیا از کانال رسانه اتفاق می‌افتد، در واقع صنایع بزرگ را به گردش در می‌آورد و نظام سرمایه‌داری را روی پای خودش حفظ می‌کند و تمام این عوامل انسانهای مدرن را می سازند.

امروز رسانه تعیین نیاز می‌کند

وی به بحث دیگری در خصوص عملکرد رسانه اشاره کرد و افزود: کاتلر می‌گوید از سال ۲۰۰۰ میلادی، دیگر بازاریابی، بحث تامین نیاز نیست، بلکه بحث تعیین نیاز است و امروز رسانه تعیین نیاز می‌کند.
او با اشاره به اهمیت ورود تکنولوژی به صنعت بیمه گفت: صنعت بیمه باید با این تکنولوژی‌ها هماهنگ شود؛ در موارد زیادی گفته شده که صنعت بیمه باید از این حالت سنتی خارج شود و به سمت الکترونیکی شدن، نرم‌افزاری، استارت آپ و بحث‌های این‌چنینی پیش برود، اما هنوز با آن مقابله می‌کنیم، در حالی که مقابله با تکنولوژی معنا ندارد.
ابراهیم‌پور ضمن برشمردن چالش‌های صنعت بیمه، اظهار داشت: اولین چالشی که صنعت بیمه با آن مواجه است، ضعف فرهنگ بیمه در کشور ما است. بسیارند افرادی که از فرهنگ صحبت می‌کنند، اما واقعا نمی‌دانند فرهنگ چیست؟ نمی‌دانند فرهنگ ذهنی است یا عینی؟ نمی‌دانند فرهنگ در چند لایه اتفاق می‌افتد. فرهنگ‌سازی این نیست که فقط تبلیغات کنیم یا کتاب بنویسیم.
مدیرعامل شرکت بیمه ‌ملت با تاکید بر این‌که بسیاری از رشته‌های بیمه برای مردم شناخته شده نیستند، افزود: در کشور ما آنچه به نام بیمه جا افتاده فقط بیمه اتومبیل و درمان است و البته به تازگی در بیمه‌های زندگی هم با عنایت بیمه مرکزی و تلاش شرکت‌ها آرام آرام حرکتی ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه رسانه ابزار مهمی برای فرهنگ سازی است، افزود: ما در زمینه هایی از جمله قوانین و مقررات، تقلب و تخلف و آگاه سازی نهادهای قضایی نسبت به مسائل حوزه بیمه با چالش مواجه هستیم، اما در صنعت بیمه چالش هایی هم در حوزه رسانه داریم که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

چالش هایی با رسانه ها

دکتر ابراهیم پور در تشریح این چالش ها گفت : اولین چالش، انتشار اخبار ناصحیح و ترویج شایعات است که عمدتاً از سوی برخی خبرنگاران غیرحرفه ای انجام می شود. البته ممکن است روابط عمومی ها هم در این بخش قصور داشته باشند که این مساله دو طرفه است.
وی ضمن تقسیم بندی رسانه ها به رسانه های حرفه ای، اخلاقی و غیرحرفه ای غیراخلاقی تصریح کرد: این تقسیم بندی باید مدنظر قرار بگیرد تا شان و منزلت رسانه و خبرنگار حفظ شود و بتوانیم اطلاعات صحیح ارائه بدهیم.
مدیرعامل بیمه ملت گفت: وظیفه رسانه این است که اخبار درست با استفاده منابع صحیح و با کمک روابط عمومی ها منتشر کند.
وی با اشاره به ضرورت تقویت دانش فنی بیمه درکارشناسان بیمه و خبرنگاران گفت: روزی که انجمن خبرنگاران تشکیل شد ما این مساله را به فال نیک گرفتیم و امیدواریم که این انجمن دانش فنی خبرنگاران را افزایش دهد.
ابراهیم پور عدم تعامل بین صنعت بیمه و رسانه را از دیگر چالش های این حوزه دانست و گفت: در صنایع مختلف این تعامل را می بینیم، اما در صنعت بیمه این ارتباط ضعیف است و به همین دلیل خبرنگار نمی تواند اخبار را از منابع رسمی و مدیران ارشد دریافت کند و دریافت اخبار از منابع غیررسمی انجام شده و مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد.
وی افزود: ما رسانه را جدای از فعالیت بیمه ای خود نمی دانیم، زیرا اگر این نگاه را داشته باشیم هر دو طرف ضرر خواهیم کرد. بر این اساس، برایند کار رسانه باید خدمت به مردم و بیمه گزاران و بیمه گران باشد.
وی ادامه داد: مشکل عمده ما ضعف فرهنگ بیمه است و رسانه ها نقش اساسی را در فرهنگ سازی دارند، اما اصلا نمی بینیم که رسانه ها و شرکت های بیمه به فرهنگ سازی بپردازند و ضرورت استفاده از خدمات بیمه را برای مردم روشن کنند؛ در حالی که برخی خانواده ها به دلیل ضعف اقتصادی و نداشتن بیمه زندگی متلاشی شده اند و با معضلات و آسیب های اجتماعی زیادی دست به گریبان هستند که این موارد باید در رسانه ها اطلاع رسانی و بررسی شود.

خدمات صنعت بیمه درست تشریح شود

مدیرعامل بیمه ملت با اشاره به مدل علمی تغییر رفتار گروهی به کمک ابزار رسانه گفت: برای نمونه پرداخت خسارت بوعلی که یک اقدام مهم و تاثیرگذار در صنعت بیمه بود و بار بزرگی را از دوش دولت برداشت به طور کامل در رسانه ها مطرح نشد، در حالی که مردم باید در جریان خدمات مهم صنعت بیمه قرار بگیرند تا ذهنیت صحیحی به این مقوله پیدا کنند.
وی با تاکید بر تعامل صحیح رسانه با صنعت بیمه گفت: حتما کمیته مشترکی با حضور خبرنگاران و روابط عمومی ها تشکیل شود که جلسات منظمی داشته باشد و هر ۶ ماه یک بار هم با حضور مدیران عامل برگزار شود تا مسائل و مشکلات در آن جلسات مطرح و شرایط بازار بیمه بررسی شود، چون این تعامل موجب حرفه ای شدن رفتارها خواهد شد.
ابراهیم پور ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جلسه هم اندیشی با اصحاب رسانه، گفت: امیدواریم در جلسات بعدی هم اندیشی، دستور کاری تعریف شود تا مباحث مطرح شده، خروجی داشته باشد.
وی با اشاره به نیاز صنعت بیمه به رسانه ها و ارتباط صحیح با آنها به منظور ارتقای فرهنگ بیمه در کشور، افزود: امیدواریم با همکاری و هماهنگی هم بتوانیم فرهنگ بیمه را گسترش دهیم.

 

کد خبر: 7173

این را نیز بررسی کنید

سالِ افشا

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان سال ۱۴۰۲ گرچه مانند همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *