Quantcast
«سرسره» یا «کِرم سیب»؛ لوگوی جدید بیمه سینا نماد چیست؟ – پایگاه خبری خرد و کلان
دوشنبه , ۲۷ آذر ۱۳۹۶
خانه » ویژه » «سرسره» یا «کِرم سیب»؛ لوگوی جدید بیمه سینا نماد چیست؟

«سرسره» یا «کِرم سیب»؛ لوگوی جدید بیمه سینا نماد چیست؟

«لوگو» بنا بر تعریف گرافیست ها، تصویر، نماد، علامت، طرح یا نحوه نگارش نام یک شرکت یا سازمان است که برای تشخیص سریع و راحت آن به کار می رود؛ آن چه در لوگوی تازه شرکت «بیمه سینا» از آن خبری نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، شرکت بیمه سینا به تازگی از لوگوی جدید خود رونمایی کرده است؛ کسانی که این لوگو را برای اولین مشاهده می کنند، ممکن است یکی از این تصاویر در ذهنشان شکل بگیرد: کرم خاکی، سرسره، میخ کج شده، جاده و یا …

شرکت بیمه سینا اعلام کرده که این لوگو را شخصی به نام «راب جانوف» طراح لوگوی اپل برایش طراحی کرده است.

امین شیرکانی مدیرعامل بیمه سینا در پاسخ به چرایی تغییر لوگوی این شرکت گفته است: «مجموعه‌ی ما در ادامه بروز رسانی ساختار سازمان و فرآیندهای ارائه خدمات خود و به منظور بهبود بسترهای ارتباطی با مشتریان و مخاطبان، هویت بصری بیمه خود را به روز کرده است. ما در طراحی هویت جدید بیمه سینا به دنبال آن بودیم تا تصویری متناسب با جایگاه و رویکردهای جدیدمان را ارائه دهیم و ظاهر مجموعه را مطابق سلیقه‌ امروز مخاطب تعریف کنیم.»

او تاکید کرده که در طراحی این لوگو، تلاش شده هویتی ایرانی و در عین حال مطابق با استانداردهای روز جهان به کار گرفته شود.

چرا ری برندینگ؟

چندی است که بازار ری برندینگ یا برندسازی مجدد در حوزه های مختلف صنعت و خدمات ایران جای خود را باز کرده است. در واقع ری برندینگ یک استراتژی بازاریابی است که در آن نام جدید، لوگو و نشان، قواعد و چارچوب های بصری و طراحی یا ترکیبی از آنها برای ایجاد تصویرو هویتی متمایز در ذهن ذینفعان برند خلق و یا باز تعریف می شود.

مشاورین خارجی دست چندم!

متاسفانه اپیدمی خارج پرستی سالهاست در فرهنگ کشورمان نهادینه شده است. شرکت های مختلف ایرانی با شنیدن چند نام خارجی و بدون هیچگونه آگاهی، به این شرکت ها و مشاورین دست چندم اعتماد می کنند و غالبا هم ارقامی گزاف در این راستا هزینه می کنند.

بیمه سینا هم از این قاعده مستثنی نیست. راب جانوف که از او به عنوان طراح لوگوی اپل یاد شده، طرح قدیمی لوگوی اپل (سیب رنگین کمان) را در سال ۱۹۷۷ میلادی طراحی کرده است. او طراح لوگوی ۴۰ سال پیش اپل است؛ لوگویی که چندان دوام نیاورد و اتفاقا چشمگیر هم نبود.

کانسپت این لوگو از شش رنگ به صورت خطوط افقی در داخل سیب اپل شکل گرفته بود. گاز سیب هم صرفا جهت اشتباه گرفته نشدن با سایر میوه ها در لوگو قرار گرفت. استیو جابز سال بعد از بازگشت دوباره به اپل یعنی سال ۱۹۹۸ فورا به تغییر لوگو و هویت اپل رو آورد، چون لوگوی رنگی اپل حسی سبک سرانه و بچه گانه را تداعی می کرد و لوگوی نقره ای جلوه گر اپل را جایگزین آن کرد. راب جانوف هم بعد از طراحی لوگوی رنگین کمان اپل، هیچ کار شاخصی را انجام نداده است.

فهم استراتژی درست، هویت درست

وقتی که به لوگوی جدید بیمه سینا به عنوان مهمترین عنصر بصری برند نگاه می کنیم، هیچ نمودی از استراتژی گسترش داده شده برند در آن دیده نمی شود. در واقع بیان اولیه و کیفیت های ادراک شده لوگو بسیار ضعیف است. به حرکت در آوردن زنجیره تداعی های ذهنی برای مخاطب، مهمترین عملکرد لوگو است. این تداعی ها به مرور در پیوند با سایر نقاط ارتباطی بصری و کلامی، تصویر کامل تری از برند را در ذهن مخاطب می سازد، اما با توجه به هویت جدید طراحی شده برای برند بیمه سینا، این مهم با شکست روبرو شده است.

رنگ استفاده شده در لوگوی «سرسره» مانند بیمه سینا، فیروزه ای است که پیش از این به خوبی در لوگوی شرکت بیمه دی استفاده شد.

لطفا مقایسه کنید!

مقایسه تغییر لوگوی دو شرکت بیمه دی و بیمه سینا به خوبی نشان می دهد که «سرسره» بیمه سینا چه پسرفتی را حکایت می کند. پیش از این در بیمه دی، لوگویی خودنمایی می کرد که از حرف انگلیسی «i» برای سرواژه insurance بهره می برد و در کنار آن دو کمان وجود داشت. در پروژه ری برندینگ، این لوگوی نه چندان مطلوب، به درستی به یک تایپوگرافی از عبارت «بیمه دی» به رنگ فیروزه ای که رنگی اسلامی است تغییر یافت.

در نقطه مقابل، لوگوی پیشین شرکت بیمه سینا واژه «نا» به عنوان بخش دوم «سینا» را در خود داشت و از سوی دیگر به نوعی حس «حمایت» را تداعی می کرد. با این حال در لوگوی جدید نه تنها همین حس هم وجود ندارد، بلکه به تنهایی با دیدن لوگو نمی توان پی برد موضوع چیست؟!

آنچه شاید یک مخاطب با شنیدن نام طراح لوگوی اپل در کنار لوگوی جدید بیمه سینا دریابد، این باشد؛ همان کرمی که سیب اپل را خورد، نماد بیمه سینا شده است!

* کد خبر: 6974

این را نیز بررسی کنید

سود خالص «بیمه مرکزی» شش و نیم برابر شد

سود خالص بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۵ به نسبت سال ۹۴ حدود …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *