Quantcast
«بیمه دی» از «بحران» به مرحله «شکوفایی» رسیده است؛ ورود «بیمه دی» به فضای استارت آپ ها – پایگاه خبری خرد و کلان
یکشنبه , ۲۶ آذر ۱۳۹۶
خانه » ویژه » «بیمه دی» از «بحران» به مرحله «شکوفایی» رسیده است؛ ورود «بیمه دی» به فضای استارت آپ ها

«بیمه دی» از «بحران» به مرحله «شکوفایی» رسیده است؛ ورود «بیمه دی» به فضای استارت آپ ها

سید مهدی احمدی معاون برنامه ریزی و تحول شرکت بیمه دی در گفت و گویی تفصیلی به این موضوع اشاره کرد که این شرکت از مرحله «بحران» و «تثبیت» عبور کرده و اکنون به مرحله «شکوفایی» رسیده است. او تاکید می کند که در دوره مدیریت کنونی، شرکت به دنبال کسب سهم بازار بیشتر و یا حتی توسعه شبکه فروش به شکل معمول نیست.

او در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، جزئیات بیشتری از برنامه های تحول شرکت بیمه دی گفته است.

 

آثار تحول در همه جای شرکت بیمه دی هویداست. از ساختمان، لوگو و پوشش کارکنان گرفته تا پرتفوی شرکت، همه نشان می دهد که عزم راسخی برای بازگرداندن شرکت به جایگاه مناسب خود در بازار بیمه کشور وجود داشته است. این روند چگونه شکل گرفت؟

بیمه دی طی سه سال دوره مدیریت جدید خود، رویکرد تحولی و برنامه مداری را در پیش گرفته و سازوکارهای اجرایی لازم را هم به این منظور تامین کرده است.

به هر حال شرکت بیمه دی در سال های گذشته به طور ناخواسته با بحرانی مواجه شد و تلاطماتی را پذیرفت، اما لازم بود از این وضعیت خارج شود. به این منظور تیم مدیریتی جدید با شجاعت و جسارت، اول تلاش کرد تشخیص درستی از مسائل شرکت به دست بیاورد.

موفقیت بیمه دی در خروج از وضعیت قبلی، اول مرهون همین تشخیص درست مشکلات بود و بعد از آن اتخاذ رویکرد متناسب با شرایط برای غلبه بر مشکلات؛ سپس سلسله اقدامات منسجمی برای حل مشکلات در پیش گرفته شد و شرکت از مرحله بحران خارج شد.

البته در کنار همه اینها، موضوعی که نمی شود آن را نادیده گرفت، به کار بستن سبک رهبری خاص و پرهیز از اتکا به مدیریت صرف است. در شرایط عادی، مدیریت کردن کافی است، ولی در شرایط بحرانی، بدون رهبری کردن نمی شود بر بحران غلبه کرد. خوشبختانه تیم مدیریتی منسجم به همراه واکنش سریع و کار شبانه روزی در شرکت باعث شد شرکت از آن وضعیت نجات پیدا کند.

چرا از واژه بحران استفاده می کنید؟

بالاخره شرکت بیمه، یک بنگاه اقتصادی است و اگر معادلات اقتصادی در آن درست کار نکند، مثل هر بنگاه اقتصادی دیگری محکوم به ورشکستگی است. بیمه دی حتی در مرحله ورشکستگی بود. بنابراین اطلاق بحران برای بیمه دی در آن زمان دور از واقعیت نیست.

الان آن شرایط به طور کلی از بین رفته است؟

شرایط امروز شرکت با آن زمان اصلا قابل مقایسه نیست. به نظر من اگر لازم بوده شرکت بیمه دی سه مرحله مهار بحران، تثبیت و شکوفایی را طی کند تا به شرایط مطلوب برگردد، الان در مرحله شکوفایی است.

شما به درستی در تبلیغات خود از واژه «جبران» استفاده می کنید که نشان می دهد هم می خواهید مشکلات قبلی شرکت را جبران کنید و هم به اصل مفهوم بیمه که جبران خسارت است، اشاره دارید؟ آیا این کمپین، روی عملکرد شرکت هم اثر داشته است؟

ما برای انتخاب این شعار و پروسه «ری برندینگ» شرکت یک فرآیند مفصل مشاوره‌ای و مطالعاتی را طی نمودیم که بازخورد مناسبی هم داشت. نتایج نشان می دهد پروسه بازسازی برند و ارتقای جایگاه بیمه دی به خوبی عملیاتی شده، اما هنوز به مقصد مطلوب نرسیده است.

بیمه دی در بازار، روی هدف خاصی تمرکز کرده یا به صورت عام فعالیت می کند؟

بالاخره ما یک شرکت بیمه جنرال هستیم و روی همه رشته ها کار می کنیم، ولی برای خودمان بازارهای هدف مشخصی را هم در نظر داریم. البته ممکن است نشود از بازار خاصی نام برد، اما به طور کلی در حوزه خرده فروشی تمرکز خواهیم کرد و می توان با قاطعیت گفت که شرکت بیمه دی قصد دارد به یک شرکت بیمه خرده فروش تبدیل شود.

به این منظور با برخی محصولات خاص متناسب با فروش از کانال های دیجیتال تمرکز خواهیم کرد. محصولات انفرادی هم از این جمله است. بیمه دی به زودی هم محصولات نسبتا جدیدی ارئه خواهد کرد و هم نحوه عرضه محصولات کنونی را تغییر خواهد داد.

یعنی فروش اینترنتی را رواج می دهید؟

فروش اینترنتی هم به عنوان توسعه کانال‌های فروش، یکی از راهکارهاست؛ در این زمینه ما واقعا سعی کردیم به دور از حرکات نمایشی، مفهوم تحول دیجیتال یا همان Digital Transformation را در بیمه دی نهادینه کنیم و این را به عنوان یک عزم جدی پیش گرفته ایم. بنابراین شما می‌توانید از اسناد بالادستی شرکت، رد پای تحول دیجیتال را بینید تا برنامه های اجرایی آن.

ما برای این کار سازماندهی خاصی در شرکت داریم و واحدی به عنوان مدیریت تحول دیجیتال ایجاد کرده ایم. البته صنعت بیمه برای ورود به حوزه دیجیتال راه بلندی را در پیش دارد و فرهنگ سازی برای این موضوع حرف اول را می زند. ما هم سرویس های مشتری پسندی در این زمینه ایجاد می کنیم، اما موفقیت کامل آنها منوط به گذشت زمان است.

ممکن است دقیقا بگویید چه چیزی مد نظرتان است؟

به عنوان نمونه، یکی از اقداماتی که پیش گرفته ایم، ورود به فضای استارت آپ هاست. ما فراخوانی برای جذب استارت آپ ها داده ایم و زمینه هایی را هم به این منظور فراهم کرده ایم؛ استارت آپ ها را ترغیب کردیم که به حوزه بیمه پا بگذارند و آینده و افق درخشانی را برای این بخش پیش بینی می کنیم، اما می دانیم راهی سخت و طولانی در پیش است.

زمینه های فروش الکترونیکی بیمه نامه نیز در شرکت بیمه دی آماده است، اما فعلا از آنها رونمایی نمی کنیم. ما می خواهیم شروع پرقدرت و متفاوت با سایر شرکت ها داشته باشیم، اما تا قبل از پایان امسال، انشاءالله شاهد عملیاتی شدن برخی از این اقدامات خواهید بود.

بیمه دی محصولات جدیدی هم طراحی کرده است؟

بله! در حوزه بیمه های عمر، تعداد زیادی محصول جدید داریم که به نوبت روانه بازار می‌شوند، اما بیش از محصول جدید، ما به بازآفرینی مدل های کسب و کاری بیمه فکر می کنیم. یک مقدار نوآوری و نواندیشی در کسب و کار بیمه لازم است که همه شرکت ها هم باید به سراغ آن بروند.

ما ممکن است محصولات را به شکل متداول تولید نکنیم، اما مدل های کسب و کاری تازه خلق می کنیم، کانال های عرضه نوین ایجاد می کنیم و از این محل، بازارهای خاص و دنج برای خودمان فراهم می کنیم.

شرکت شما با یک شبکه فروش تصفیه شده رو به روست. برای فروش بیشتر، در این شبکه تحولی ایجاد خواهد شد؟

ما در بدو ورود، حدود یک سوم شبکه فروش قبلی را نگه داشتیم و بقیه را تصفیه کردیم، چون اعتقادی به گستردگی صرف شبکه فروش نداریم. این یک اشتباه رایج در صنعت بیمه است که تصور می شود شبکه فروش هر چه گسترده تر باشد، شرکت دستاورد بیشتری دارد. ما بیشتر به کیفی سازی شبکه فروش معتقدیم.

در همین راستا هم برنامه های تحولی خاصی تدارک دیده ایم که با اجرای آن، شبکه فروش را از اساس و ماهیت متحول می کنیم.

یعنی چه اقداماتی می خواهید انجام دهید؟

الان منافع نماینده با منافع شرکت بیمه هم راستا نیست و گاهی حتی در تعارض است. شبکه خودش را کانال فروش می داند تا خدمت رسانی به مشتری. این ها باید اصلاح شود و ما در این لایه وارد شده ایم. بنا داریم شبکه فروش را به خلاف روال معمول که جذب می شوند، پرورش بدهیم، تربیت کنیم و ایجاد کنیم.

الان جایگاه شرکت بیمه دی در میان سایر شرکت ها چگونه است؟

به لحاظ رویکردها و جهت گیری ها، جایگاه ما ممتاز است. الان شرکت بیمه دی در صنعت بیمه جایگاه متمایزی دارد و در کانون توجهات فعالان این صنعت قرار گرفته است. الان تعداد متقاضیان همکاری با شرکت بیمه دی در هر حوزه ای، چه به عنوان همکار، چه به عنوان مدیر و چه به عنوان شبکه فروش، از سالهای گذشته بسیار بیشتر شده است. در بیمه گزاران هم اقبال خوبی صورت گرفته و روند رو به رشد سهم بازار بیمه دی با شیب منطقی و مناسب این را نشان می دهد.

برخی شرکت های بیمه که به بانک ها نزدیک اند، شبکه فروش خود را به داخل شعب کشانده اند و از این ظرفیت استفاده می کنند. بین شما و بانک دی چنین تعاملی وجود ندارد؟

در این زمینه قبلا همکاری هایی صورت گرفته و اخیرا هم بین مدیران عامل بانک دی و بیمه دی تفاهم نامه ای مبادله شد، اما لازم است بگویم که همکاری بین بانک ها و بیمه ها، سطوح بلوغ مختلفی دارد. در پایین ترین سطح، بانک برخی منابع خود مثل فضا و پرسنل را در اختیار شرکت بیمه قرار می دهد. در سطح عالی، بانک و بیمه محصولات ترکیبی خاصی خواهند داشت و ما دنبال این سطح از تعامل با بانک هستیم. البته این کار ملاحظات رگولاتوری هم دارد که به بیمه مرکزی و بانک مرکزی بر می گردد.

بعد از برجام گشایش هایی در امور شرکت های بیمه رخ داد و برخی شرکت ها با همتایان خارجی قراردادهایی بستند. شرکت بیمه دی به این حوزه ورود نکرد؟

تا جایی که من اطلاع دارم، چیزی در این زمینه پیش بینی نشده، ولی اگر فرصتی پیش بیاید از آن استقبال می کنیم. البته ما با مشاوران خارجی بی ارتباط نیستیم و در تولید محصولات بیمه ای جدید از آنها کمک گرفتیم. بعضی محصولات بیمه عمر شرکت بیمه دی هم از همین طریق تولید شد.

هدف گذاری بیمه دی برای سال جاری چیست؟

یکی از وجوه ممیزه بیمه دی با سایر شرکت ها، این است که در بعضی از روال ها و گرایش‌های موجود و رایج صنعت بیمه بازنگری کند. ما بر خلاف سایر شرکت ها که معمولا به دنبال کسب سهم بازار بیشتری هستند، توسعه پایدار و متوازن را هدف گیری کرده ایم و کسب سهم بازار بدون در نظر گرفتن کیفیت و پایداری آن برا ما جذابیتی ندارد.

ما برای موفقیت، ابتدا باید به منابع پایدار داخلی دست پیدا کنیم، بر اساس این منابع قابلیت هایی در خود ایجاد کنیم و سپس به مزیت های رقابتی دست پیدا کنیم. ما الان سرگرم تامین و تقویت منابع هستیم و عجله ای برای بزرگ شدن در بازار نداریم، بلکه حضور موفق طولانی مدت برای ما هدف است.

* کد خبر: 6933

این را نیز بررسی کنید

سود خالص «بیمه مرکزی» شش و نیم برابر شد

سود خالص بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۵ به نسبت سال ۹۴ حدود …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *