Quantcast
تبعات حضور بیمه گران خارجی در بازار ایران چیست؟ – پایگاه خبری خرد و کلان
شنبه , ۱ مهر ۱۳۹۶
خانه » ویژه » تبعات حضور بیمه گران خارجی در بازار ایران چیست؟

تبعات حضور بیمه گران خارجی در بازار ایران چیست؟

پس از برجام و ایجاد گشایش در فضای اقتصادی کشور، برخی بخش ها شاید حضور فعال خارجی ها بود. مهمترین نمود این موضوع را می تواند در حوزه خودرو دید. در صنعت بیمه هم شرکت های خارجی کم و بیش به بازار ایران ورود کرده اند، گرچه این ورود غیرمستقیم و در حوزه اتکایی بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، به تازگی چند شرکت بیمه ایرانی از آغاز همکاری با شرکت های بیمه گر بزرگ جهان خبر داده اند؛ گرچه این همکاری ها با هدایت شرکت های ایرانی انجام شده، اما این سوال مطرح است که آیا به عنوان مثال می توان همان طور که امروز حضور مستقیم خودروسازهای خارجی در بازار ایران را شاهدیم، حضور مستقیم بیمه گران خارجی را هم شاهد باشیم؟

مطالعه و پیشنهاد ضوابط و مقررات نحوه حضور موسسات بیمه خارجی در کشور، عنوان تحقیقی است که جزئیات آن به تازگی توسط پژوهشکده بیمه منتشر شده و در بخشی از آن به فرصت ها و تهدیدهای حضور بیمه گران خارجی در ایران پرداخته شده است.

این تحقیق معتقد است بهبود در خدمات مشتریان یکی از فرصت هایی است که با حضور شرکت های بیمه خارجی در ایران پدید می آید. به گفته او، با افزایش مشارکت بیمه گران خارجی، صنعت بیمه داخلی قوی تر و رقابت پذیرتر خواهد شد. با افزایش رقابت، بیمه گران انگیزه بیشتری برای معرفی محصولات جدید و نوآورانه، ارائه خدمات با کیفیت تر و پاسخگویی بیشتر و جست و جوی ابزارهای کم هزینه تر برای بازاریابی و خدمات دهی به مشتریان خواهند داشت. بخش دیگری از این فرصت ها به این شرح است:

افزایش در پس اندازهای داخلی: هر قدر تعداد و تنوع کیفیت واسطه گران مالی یک بازار بیشتر باشد، در صورت یکسان بودن باقی موارد، نرخ پس انداز داخلی نیز بیشتر خواهد بود. در نتیجه، مشارکت بیشتر بیمه گران خارجی می تواند در این توسعه نقش داشته باشد.
جذب دانش و فناوری: استفاده از خدمات آموزشی بیمه گران بین المللی، خریداری سیستم ها و ابزارهای فناوری اطلاعات، استفاده از خدمات مشاوره خارجی و … می توانند کمک کنند که بیمه گران ایرانی قابلیت های خود را تقویت کنند.
امکان واگذاری اتکایی به بیمه گران خارجی: با رفع تحریم ها دشواری هایی که بیمه گران ایرانی در زمینه واگذاری اتکایی به بیمه گران بین المللی با آن مواجه بودند، برطرف خواهند شد.
ایجاد سرمایه مالی خارجی بیشتر: افزایش تعاملات بین المللی، می تواند به ورود سرمایه به کشور کمک شایانی کند. ورود سرمایه به کشور نیز منجر به ایجاد سرمایه مالی بیشتر خواهد شد که همانند پس اندازهای داخلی، می تواند سرمایه گذاری داخلی را تامین مالی کند.
بهبود در کیفیت قوانین بیمه داخلی: با مشارکت بیشتر بیمه گران خارجی، دولت و نهاد های نظارتی و قانون گذاری به نظارت و تنظیم بهتر بازار راغب می شوند، چرا که نیاز به مقررات مختلف و موشکفانه و دقیق تر نیز بیشتر خواهد بود، به خصوص در زمینه رفتار بازار، قوانین رقابت و نگاه احتیاطی
حضور رقبای بین المللی در بازار بیمه ایران: در سال های گذشته غیاب بیمه گران بین المللی در بازار بیمه ایران موجب شده بود که در برخی از رشته ها مانند بیمه انرژی و بیمه کشتی، بیمه گران ایرانی به صورت انفرادی و یا تشکیل کنسرسیوم ها اقدام به توسعه فروش خود نمایند. پیش بینی می شود که با حضور مجدد بیمه گران بین المللی نه تنها این بیمه گران اقدام به فعالیت در این رشته ها نمایند، بلکه با افتتاح شعب و نمایندگی ها، در جهت گرفتن سهم بازار در سایر رشته ها نیز اقدام کنند. بیمه گران بین المللی نسبت به حضور در بازارهای در حال توسعه بسیارمشتاق هستند. در صورتی که موانع حضور این بیمه گران در ایران رفع شود، بیمه گران ایرانی باید منتظر حضور این رقبای خبره و سرسخت در بازار بیمه ایران باشند.
حضور بیمه گران ایرانی در بازار بین المللی: در میان شرکت های بیمه ایرانی، شرکت بیمه ایران سابقه و تجربه حضور در چند کشور خارجی را داراست.  در سال های گذشته به دلیل تحریم ها امکان توسعه فعالیت های این بیمه گر در بازارهای بین المللی وجود نداشت، اما در حال حاضر هم شرکت بیمه ایران و هم سایر شرکت های بزرگ بازار کشور، می توانند برای حضور در بازارهای منطقه ای و بین المللی برنامه ریزی کنند. البته باید توجه داشت که پیش شرط موفقیت در چنین بازارهایی داشتن قابلیت هایی در سطح بیمه گران بین المللی و به دنبال آن دریافت رتبه از مؤسسات معتبر رتبه بندی است.
انتقال ریسک به خارج از کشور و حفاظت از سرمایه ملی: شاید بتوان یکی از مهمترین فرصتهای تعامل با بیمه گران خارجی را انتقال ریسک به خارج از کشور عنوان نمود که در سند چشم انداز نظام هم به آن پرداخته دشه و منجر به حفاظت از سرمایه ملی نیز خواهد شد.
افزایش درآمد صادراتی: مسلما مشارکت بیشتر با دنیای خارج و بیمه گران خارجی، از دیگر مزایایی که برای کشور به دنبال خواهد داشتف افزایش درآمد صادراتی کشور است.

اما این گشایش ها، تهدیدهایی را نیز متوجه صنعت بیمه کشور خواهد کرد. محقق در ادامه به این موضوع پرداخته است. به اعتقاد او یکی از این تهدیدها این است که بیمه گران خارجی بازار داخلی را تحت سلطه خود در می آورند. دومین دلیل از دلایل مخالفت با اعطای دسترسی بیشتر به بیمه گران خارجی، به احتمال ارائه خدمات این بیمه گران به صورت گزینشی می پردازد. این بازاریابی انتخابی می تواند به این دلیل باشد که بیمه گران خارجی فقط در بخش های سود آور بیمه نامه صادر می کنند، فقط به شرکت های خارجی خدمت می کنند و یا از ارائه خدمت به بازار خرد خودداری می کنند.

نتیجه هریک از این موارد می تواند این باشد که مابقی بازار گلچین نشده، بخش کم سودآورتر، برای بیمه گران داخلی باقی می ماند. حالت دیگر این مطلب این است که بیمه گران خارجی که دارای شناخت سطحی از نیازهای بازار داخلی هستند، محصولاتی مشابه با محصولات ارائه شده در بازار کشور خود ارائه می کنند و نیازهای بازار داخلی را در نظر نمی گیرند.
با بررسی آخرین نکته در درجه اول، می توان فهمید که بیمه گران خارجی در ابتدا ممکن است محصولات یا خدماتی ارائه کنند که به طور کامل با نیازهای کشور میزبان هم خوانی ندارد. از بیمه گران قدیمی تر می توان
انتظار داشت که درک بهتری از نیازهای کشور میزبان داشته باشند.

به هر حال یک بازار بیمه رقابتی این مشکل را مد نظر قرار می دهد. محصولات و خدماتی که با توجه به نیاز افراد تولید یا ارائه نشوند، به خوبی فروش نمی روند. بنابراین بیمه گران مجبورند یا محصولات خود را تغییر دهند و یا از فروش به طور کلی منصرف شوند، مگر آنکه دولت برای افراد و بنگاه ها تعیین کند که چه محصولات و خدمات بیمه ای باید خریداری شود.

سایر تهدیدهای ناشی از حضور بیمه گران خارجی در بازار داخلی به این شرح است:

بیمه گران خارجی نقشی در اقتصاد داخلی ندارند: مورد دیگری که سیاست گذاران باید مد نظر قرار دهند، این است که بیمه گران خارجی برخلاف تمایل خود اغلب نمی توانند مشارکت دیرپایی در اقتصاد داخلی کشور میزبان داشته باشند که چنین شکستی به خاطر تعهد اندک این بیمه گران به بازار داخلی، استفاده بیش از اندازه از مهاجران خارجی، فراهم کردن فرصت های اندک آموزشی در داخل و یا به خاطر نامناسب بودن انتقال تکنولوژی و مهارت با توجه به شرایط داخلی رخ می دهد.
ورود موسسات بیمه خارجی به بازار بیمه کشور، نیازمند اصلاحات مشخصی است: برای ورود موسسات بیمه خارجی به کشور، نیاز به اصلاح قوانین و تسهیل فرایند حضور آنها وجود دارد که اگر به آن توجه نشود، حضور این موسسات نه تنها منافعی برای کشور به همراه نخواهد داشت، بلکه برای کشور تهدید نیز محسوب می شود.

نیازهای بازار به خوبی توسط بیمه گران داخلی برآورده می شود: بحث دیگری که گاهی اوقات در مخالفت با مشارکت بیشتر بیمه گران خارجی بیان می شود، این است که نیازهای بازار به خوبی توسط بیمه گران داخلی برآورده می شود. سابقه کاری زیاد و کار از نزدیک کردن با کسب و کارهای داخلی، افراد و دولت باعث می شود که گاهی چنین ادعا شود که این بیمه گران شناخت عمیق تری از نیازهای داخلی نسبت به بیمه گران خارجی دارند.
گاهی اوقات در کنار این بحث، بحث های دیگری نیز مطرح می شود که بازار از قبل اشباع شده است، بدین معنی که عرضه کنندگان بیمه به تعداد کافی از قبل در بازار وجود دارند و تلاش زیادی توسط دولت یا جامعه بیمه ای کشور در طول زمان برای توسعه و تربیت متخصصان بیمه ای داخلی صورت گرفته است.
مالکیت داخلی به دلایل استراتژیک مهم است: ششمین دسته از نگرانی های سیاست گذاران به این مطلب می پردازد که صنعت بیمه داخلی به دلایل استراتژیک نظیر حفظ امنیت ملی باید در دست بیمه گذاران داخلی قرار داشته باشد.
بیمه گران خارجی منجر به خروج بیشتر ارز خارجی می شوند: فعالیت بیمه گران خارجی می تواند اثر معکوسی بر تراز پرداخت های کشورها داشته باشد. به طور قطع، این نگرانی یکی از دلایل اصلی سیاست گذاران به توسعه ظرفیت ذاتی بیمه است. بر این اساس عرضه داخلی بیمه به صورت گسترده توسط بیمه گران داخلی می تواند از خروج ارز خارجی مربوط به فعالیت های بیمه ای جلوگیری کند.

* کد خبر: 6900

این را نیز بررسی کنید

«بیمه دی» از «بحران» به مرحله «شکوفایی» رسیده است؛ ورود «بیمه دی» به فضای استارت آپ ها

سید مهدی احمدی معاون برنامه ریزی و تحول شرکت بیمه دی در گفت و گویی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *