Quantcast
نگاهی نقادانه به آزمون های صلاحیت حرفه ای انجمن حرفه ای صنعت بیمه – پایگاه خبری خرد و کلان
یکشنبه , ۲۶ آذر ۱۳۹۶
خانه » ویژه » نگاهی نقادانه به آزمون های صلاحیت حرفه ای انجمن حرفه ای صنعت بیمه

نگاهی نقادانه به آزمون های صلاحیت حرفه ای انجمن حرفه ای صنعت بیمه

انجمن حرفه ای صنعت بیمه اواخر سال ۱۳۹۱ کارش را آغاز کرده است. ماموریت انجمن، توسعه توان حرفه ای صنعت بیمه و یکی از راهبردهای آن، توسعه منابع انسانی در نظر گرفته شده است. به همین منظور نیز آزمون هایی طراحی و تا کنون ۱۲ دوره آن در سطح مقدماتی برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، طی یازده دوره برگزاری آزمون سطح مقدماتی، ۹۶۷ نفر نمره قبولی کسب کرده اند. بنا بر آنچه در سایت انجمن آمده، در یازدهمین دوره سطح مقدماتی این آزمون ۱۵۰ نفر شرکت کرده اند که تنها ۸۰ نفر آنها نمره قبولی گرفته اند.

نگاهی به ترکیب پذیرفته شدگان در این آزمون نشان دهنده یک موضوع دو پهلوست. آن طور که نتایج نشان می دهد، حدود ۲۸ درصد کل پذیرفته شدگان در آزمون ها تا کنون، از کارکنان شرکت بیمه ملت بوده اند. شرکتی که مسعود حجاریان مدیرعاملش بود و همزمان انجمن حرفه ای صنعت بیمه را نیز اداره می کرد. این شرکت در ۱۱ دوره آزمون ۲۷۳ نفر قبولی در آزمون سطح مقدماتی داشته است.

پس از آن شرکت بیمه معلم با ۱۱۵ نفر قبولی در همه دوره ها در رده دوم قرار گرفته است. شرکت های بیمه تعاون، سینا، سامان و کارآفرین نیز بیش از ۵۰ نفر قبولی در این آزمون ها داشته اند و از سایر شرکت ها تعداد پذیرفته شدگان چندانی در جدول قبولی دیده نمی شود.

بیمه مرکزی نیز در رتبه ۱۸ این جدول ۲۸ پله ای ایستاده و تنها ۵ نفر قبولی طی ۱۱ دوره داشته است.

این وضعیت می تواند دو دلیل داشته باشد. نخست این که کارکنان صنعت بیمه در این آزمون شرکت می کنند و نمره قبولی نمی گیرند. این فرضیه اگر صحیح باشد، نشان می دهد بخش قابل توجهی از کارکنان شرکت های بیمه با مفاهیم اولیه این صنعت آشنا نیستند.

نتیجه آزمون یازدهم که حاکی از قبولی تنها نیمی از شرکت کنندگان در آزمون است، کمی این فرضیه را تقویت می کند.

فرضیه دوم اما این است که اصولا بخش قابل توجهی از کارکنان، نمایندگان، مدیران و سایر افراد مرتبط با صنعت بیمه در این آزمون شرکت نمی کنند. این هم می تواند دلایل متعددی داشته باشد که درباره آن طی گفت و گویی با یکی از مدیران انجمن بحث شده است.

تجربه یک شرکت کننده

یکی از شرکت کنندگان در آزمون اخیر انجمن حرفه ای صنعت بیمه انتقادهایی را به آن وارد کرده است. به گفته او، کتابی که به عنوان منبع این آزمون معرفی شده، سرشار از غلط های املایی و ویرایشی است. او معتقد است پس از گذشت سه سال از برگزاری این آزمون، بسیار غیر قابل قبول است که کتاب آن حتی یک ویرایش ساده هم نشده باشد.

او که در این آزمون با رتبه قابل قبولی هم پذیرفته شده، معتقد است کتاب مورد بحث چندان هم جامع نیست و برخی مباحث مطرح شده در آن بسیار ناقص و ابتر است. او حتی معتقد است آزمون برگزار شده هم چندان استاندارد نبوده و علاوه بر این که حدود یک چهارم سوالات آن بیشتر فلسفی بوده تا بیمه ای، غلط های املایی حتی در سوالات آزمون هم منعکس شده بود!

او به خبرنگار ما می گوید: به نظرم قبول شدن در این آزمون اگر چه می تواند یک محک باشد، اما نشان دهنده این نیست که قبول شدگان در آزمون صلاحیت حرفه ای از مهارت خاصی برخوردارند. مدرک این آزمون هم در مقابل مدارک سازمان مدیریت صنعتی از اعتبار چندانی برخوردار نیست.

این انتقادها را با یکی از دست اندرکاران برگزاری آزمون مطرح کرده ایم .

می خواهیم نیروی صلاحیت دار پرورش بدهیم

غلامعلی ثبات، از اعضای هیات موسس انجمن حرفه ای صنعت بیمه است. گواهینامه های صلاحیت حرفه ای را او به همراه مسعود حجاریان امضا می کنند. با او درباره جزئیات آزمون های این انجمن و انتقادهای وارد به آن گفت و گو کرده ایم.

 

ایده برگزاری این آزمون ها را چه کسی مطرح کرد؟

مبدع این آزمون ها دکتر حجاریان بود، اما بعد این موضوع در هیات مدیره انجمن به صورت ساختاری به تصویب رسید.

این روش آزمون گیری در دنیا هم سابقه دارد؟

آزمون انجمن با الگوبرداری از ساختار موسسه چارتر لندن طراحی شد، اما چون منابعی برای آزمون نداشتیم، ابتدا همان کتاب اولیه برای گواهینامه سطح مقدماتی تدوین شد. در سطح عمومی هم از دو جلد کتابی که پژوهشکده بیمه برای آزمون نمایندگی منتشر کرده است استفاده می شود.

البته می دانید که بیمه یک حرفه است و صلاحیت اساسی آن از دل تجربه بیرون می آید. با این حال قدمهای اولیه در حرفه ای شدن با همین گواهی نامه هایی است که در همه دنیا داده می شود.

انتقادهایی به سطح کتاب آزمون مطرح شده و گفته شده که این کتاب مفاهیم لازم را در بر نگرفته است.

اگر منظور کتابی است که در آزمون سطح مقدماتی ارائه می شود، باید بگویم که مفاهیم مطرح شده در آن مفاهیم مقدماتی است. در دوره مقدماتی، آشنایی با همین مفاهیم بیمه ای کافی است. تصور من این است که منتقدان آزمون، سطح کتاب را با منابع آزمون در دوره های عالی مقایسه می کنند. در سطوح مقدماتی، همه چیز در حد آشنایی است و نباید از دل آن عنوان حرفه ای و صلاحیت حرفه ای بیرون بیاید. بنابراین، علی رغم این که گواهینامه صلاحیت حرفه ای به قبول شدگان در آزمون داده می شود، ولی سطح آن مقدماتی است. در واقع کسی که این گواهینامه را دارد، اولین قدم حرفه ای بودن را گذرانده است، نه آن که که این فرد، حرفه ای به معنای مجرب و کارکشته تلقی شود.

تاکنون انجمن بیشتر آزمون سطح مقدماتی را برگزار کرده و یک یا دو نوبت هم آزمون دوره عمومی برگزار شده است. در نتیجه قریب به اتفاق کسانی که گواهینامه قبولی در آزمون را دارند، سطح مقدماتی را گذرانده اند. در سطح مقدماتی هم فقط باید مشخص شود که فرد اصول و مفاهیم فعالیت بیمه ای را می داند و ذهنش بیمه ای است.

من دیدم که کتاب غلط های املایی و اشکالات ویرایشی زیادی هم دارد. هیچ وقت کتاب را بازبینی نکردید؟

از اول خود ما هم روی کتاب انتقاد و نظر داشتیم. این کتاب بدون عیبی نیست و قرار است بازبینی شود. از سوی دیگر مفاهیم بیمه ای چون مبتنی بر تجربه است، جزو علوم دقیقه نیست. به علاوه در زبان فارسی هم معادل سازی برای عبارات بیمه ای ضعیف است و در برگرداندن به فارسی اختلاف نظر پیش می آید. این مشکل به طور فراگیر در همه متون بیمه ای فارسی وجود دارد. الان هیچ کتاب فارسی بیمه ای نیست که دست صاحب نظران بیفتد و از آن ایرادی گرفته نشود.

علت طراحی این آزمون چه بود؟ آیا به این نتیجه رسیده بودید که سطح علمی کارکنان صنعت بیمه پایین است؟ این قدر پایین که مفاهیم اولیه بیمه را به آزمون بگذارید؟

یکی از رسالتهای انجمن حرفه ای صنعت بیمه این بود که نیروی صلاحیت دار پرورش بدهد. به هر حال عده ای که می خواهند وارد صنعت بشوند یا درون آن هستند، باید آموزش ببینند. از سوی دیگر بهتر است همه با یک روش یکسان آموزش ببینند، نه به صورت تجربی و پراکنده، تا در نهایت بشود به عده ای عنوان حرفه ای و کارشناس داد. انجمن برای این کار استانداردی را طراحی کرد.

در حال حاضر کارکنان صنعت بیمه اجباری برای حضور در این آزمون ندارند؟

خیر، ولی هدف این بود که شرکت ها نیروهایشان را به خواندن کتاب و مشارکت در این آزمون تشویق کنند. برخی از شرکت ها هم ممکن است امتیازاتی برای کارکنانی که در این آزمون قبول شده اند در نظر بگیرند.

ولی آن طور که نتایج نشان می دهد، شرکت ها از حضور در این آزمون استقبال نکرده اند.

شاید انجمن هنوز قوت و جایگاه لازم را پیدا نکرده و اهمیت آزمون به اندازه لازم شناخته نشده است. گاهی هم نگاه های قبیله ای مانع می شود و ممکن است یک مدیری در یک شرکتی برداشت خوبی از انجمن و هیات مدیره آن نداشته باشد و به همین دلیل کارکنانش را به شرکت در آزمون ترغیب نکند. این نگاه ها خیلی تعیین کننده است، اما تردیدی نیست که اگر یک شرکت بیمه به نیروهایش بگوید در این آزمون شرکت کنید، خوب است و نمی توان تاثیر مثبت آن را نادیده گرفت.

درباره هزینه های شرکت در آزمون هم سوالاتی مطرح شده بود. این که مثلا ۱۵۰ هزار تومان رقم زیادی برای برگزاری یک امتحان است.

آزمون فقط همان یک برگه ای که افراد در سر جلسه امتحان می بینند نیست. بالاخره محل برگزاری آزمون اجاره می شود، لجستیک دارد، پذیرایی دارد، تصحیح اوراق هست. در مجموع انجمن با همه این کارها مبلغی موجودی دارد و به دنبال تهیه مکانی مستقل برای خود است.

سطح آزمون ها در همین حد باقی می ماند یا ارتقا می یابد؟

ساختارش که استاندارد و مصوب هیات مدیره انجمن است و به تدریج جلو می رود. قدمهای اولیه هم در این زمینه برداشته شده، اما لازمه کار این است که تعداد کافی قبولی در سطوح قبلی وجود داشته باشد تا بتوان دوره های پیشرفته تر را اجرا کرد.

برخی شرکت ها برای کارکنانشان که در آزمون قبول شوند، امتیازاتی در نظر گرفته اند. خود انجمن نمی خواهد امتیازی برای قبول شدگان در نظر بگیرد؟

پیشنهاد خوبی است، ولی تا الان این طور بوده کسانی که اعضای انجمن برای شرکت در آزمون تخفیف می گرفتند.

به طور کلی وضعیت آموزش در صنعت بیمه را مناسب می دانید؟

در صنعت بیمه آموزش خیلی پراکنده انجام می شود و هر شرکتی به شیوه خودش کارکنان و شبکه فروش را آموزش می دهد. پژوهشکده بیمه هم دوره های آموزشی برگزار می کند. به نظرم بخشی از بودجه ای که صرف پژوهشکده بیمه می شود، اگر برای راه اندازی یک مرکز منطقه ای آموزش تخصصی بیمه هزینه شود بسیار کارآمدتر خواهد بود. گویا بیمه مرکزی هم در نظر دارد رویکرد آموزشی به پژوهشکده بیمه بدهد و دوره های بلندمدت آموزش بیمه راه اندازی کند.

* کد خبر: 5105

این را نیز بررسی کنید

سود خالص «بیمه مرکزی» شش و نیم برابر شد

سود خالص بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۵ به نسبت سال ۹۴ حدود …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *