جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دمیدن روح علم در کالبد بیمه رازی

شرکت بیمه رازی مدتی است که به موضوع آموزش علمی کاربردی کارکنان و علاقه مندان به صنعت بیمه ورود کرده است. مرکز آموزش تخصصی بیمه رازی مجری دوره های علمی کاربردی در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ مجوز برگزاری دوره ها را دریافت کرد و هدف اصلی از تاسیس آن، آموزش مستمر و تربیت نیروی انسانی با کیفیت عالی و ارائه دانش فنی متناسب با نیازهای آموزشی در همه حوزه های بیمه ای به کارکنان و شبکه فروش بوده است.

در این زمینه کورش بزرگی، رئیس مرکز آموزش تخصصی بیمه رازی مجری دوره های علمی کاربردی با خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان گفت و گو کرده است.

  • چه کسانی در مرکز آموزش تخصصی بیمه رازی تدریس می کنند؟

از مدیران فنی شرکت برای تدریس استفاده می کنیم. البته مدارک مدرسان این مرکز را به دانشگاه جامع علمی کاربردی ارسال و بعد از ارزیابی و تایید توسط آن دانشگاه، مجوز تدریس را صادرمی کنیم. در برخی موارد از اساتید دانشگاه جامع علمی کاربردی و بیمه مرکزی هم بهره می گیریم. در حال حاضر ۱۵ نفر در این مرکز تدریس می کنند.

  • تا به حال کسی توانسته دوره ای را به صورت کامل بگذراند و مدرک دریافت کند؟

سه پودمان تا امروز به پایان رسیده و مدارک این دوره ها برای شرکت کنندگان صادر شده است. همین مدرک نشان می دهد که فرد این دوره ها را گذرانده است، اما برای ارائه مدرک کاردانی که مورد تایید دانشگاه جامع علمی و کاربردی است، نیاز به تجمیع مدارک است که پروسه خاص خود را دارد.

  • ظاهرا علاوه بر بیمه رازی، چند شرکت دیگر هم چنین مراکزی راه اندازی کرده اند. این کار چه لزومی دارد؟ نمی شود همه آموزش ها در یک مرکزی جمع شود؟

به هر حال صنعت بیمه تصمیم دارد عده ای را به صورت آکادمیک تربیت کند و این که هر شرکتی برای خودش مرکز راه اندازی کرده، نشان دهنده اهمیت این موضوع است. در بیمه رازی  آموزش و ارتقای سطح دانش و مهارت های کارکنان و نمایندگان موتور محرک شرکت بوده و بهبود مستمر از اولویت های اصلی این شرکت است.

راه اندازی این مراکز علمی و تخصصی با سیاست های کاری شرکت های بیمه ای مرتبط است. شرکت ها در زمینه های مختلف با هم رقابت دارند و شاید علت این که دانشگاه واحدی تشکیل نمی شود، ریشه در این رقابت دارد. در واقع هیچ شرکتی علاقه ندارد پرسنل و نمایندگانش در شرکت رقیب آموزش ببیند. حتی سعی بر این است که در مرکز آموزش از مدیران شرکت های دیگر هم استفاده نشود.

هر شرکت می خواهد نیروی انسانی خود را مطابق سیاست ها و خطی مشی خودش تربیت کند و طبیعی است که برای این کار از کارشناسان و مدیران شرکت های دیگر استفاده نکند.

  • مگر سرفصل هایی که در مراکز مختلف تدریس می شود با هم تفاوت دارد؟

نه، همه یکی است و به تایید شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی و یا بیمه مرکزی رسیده است. حتی رئوس مطالب و ریز محتوای دروس یکی است و برای هر درس، میزان ساعت نظری و عملی مشخص شده است، با این حال سیاست و خط مشی  شرکت ها اجازه نمی دهد افراد در مرکز آموزش شرکت دیگری آموزش ببینند.

  • در دوره ها، فقط مفاهیم آکادمیک را تدریس می کنید؟

خیر، علاوه بر مسائل آکادمیک به  مسائل کاربردی نیز پرداخته می شود. به این ترتیب که مثال های مربوط به مسائل و مشکلات جاری بیمه رازی در کلاس ها مطرح می شود یا پرونده های بیمه ای موجود در بیمه رازی در کلاس های این مرکز تجزیه و تحلیل می شود. این باعث می شود دانشجو کاملا با موضوعات به صورت عملیاتی درگیر شود.

هدف اصلی ما از برگزاری این دوره ها این نیست که افراد یک مدرک تحصیلی به مدارکشان اضافه کنند. هدف این است که مسائل به صورت علمی و کاربردی بررسی شوند و واقعا مشکلی از مشکلات صنعت بیمه  بررسی و حل شود. دانشپذیران این دوره ها هم با مسائل و مشکلات صنعت بیمه به طور اعم و بیمه رازی به صورت اخص آشنا شوند. حتی مواردی بوده که استاد پرونده ای را در کلاس مطرح کرده و پس از بحث و بررسی، شرکت کنندگان راهکارهای عملیاتی و کاربردی برای آن موضوع مطرح کرده اند.

  • حتما این مرکز درآمد خوبی هم دارد.

معمولا درمراکزعلمی کاربردی،آموزش تا ۱۰۰۰ نفر اول سوددهی ندارد، چون ایجاد این مرکز هزینه های سرباری زیادی دارد. بنابراین در ابتدا نگاه درآمدزایی به آن مطرح نیست. در هر دوره در مرکز ما حدود ۵۰ نفر حضور دارند و فعلا تا رسیدن به ۱۰۰۰ نفر راه زیادی هست.

  • شرکت های بیمه به معضل «کارکنان بدون دانش» مبتلا هستند؟

به هر حال هستند کسانی که با مدارک تحصیلی غیر بیمه ای در صنعت بیمه فعالیت می کنند و لازم است با مفاهیم بیمه ای آشنا شوند. شعار ما هم در بیمه رازی آموزش مستمر است و تربیت نیرو با کیفیت خوب مدنظر ماست. در دوره های ما هم همه گروه های سنی و از همه طیف ها مانند نمایندگان و کارمندان و کارشناسان حضور دارند. حداقل مدرک تحصیلی لازم هم برای حضور در این دوره ها دیپلم است.

  • کارمندانی که در این دوره ها نمره قبولی می گیرند، تسهیلاتی هم دریافت می کنند؟

بله. هزینه دوره به صورت اقساط دریافت می شود ومدیرعامل محترم بیمه رازی هم تخفیف خوبی به شرکت کنندگان در این دوره ها داده است. گذراندن این دوره ها در اعتلای شغلی آن ها هم اثرگذار است.

  • منابع درسی این دوره ها چیست؟

منابع درسی مصوب شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی  کاربردی است. کتاب ها را هم از انتشارات پژوهشکده بیمه و دانشگاه جامع علمی و کاربردی تهیه می کنیم و برای هر درسی منابع مشخصی وجود دارد.

 

  • با این روند می شود امیدوار بود که صنعت بیمه در آینده نه چندان دور با کارکنان دارای دانش فنی مناسب تر اداره شود.

بله همین طور است. امیدواریم کسانی که این دوره ها را نگذرانده اند، مشارکت کنند که مجبور نباشند مسائل کاری را در طول خدمت یاد بگیرند، چون این روش هم بسیار مشکل و طولانی مدت و هم آزار دهنده است.

اما این روند آموزشی، سطح علمی کارکنان را افزایش می دهد و در درازمدت هم می تواند بر پرتفوی شرکت اثر مثبت داشته باشد.

به طور کلی باید گفت که برای اجرای مناسب مدیریت دانش و نشر آن با برنامه ریزی منسجم و هدفمند، می توان موتورمحرک شرکت را در انتقال دانش فنی و جذب پورتفوی مناسب به حرکت درآورد .

  • مرکز آموزش در همین سطح باقی می ماند یا امکان توسعه آن هم فراهم است؟

ما به دنبال این هستیم که آن را توسعه بدهیم. باید هم فضا را ارتقا بدهیم و هم دوره ها را گسترش بدهیم. حتی می توانیم از طریق سازمان سنجش دانشجو بگیریم و مدرک تحصیلی را تا مقطع کارشناسی ارشد ارتقا دهیم. در حال حاضردر دانشگاه علمی کاربردی، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر به صورت پروژه ای انجام می شود؛ یعنی یک مشکل به عنوان پروژه تحقیقی مطرح می شود و دانشجو باید هنگام دفاع از پایان نامه خود آن مشکل را حل کرده باشد. او باید راهکارهای عملیاتی برای برون رفت از مشکل را ارائه و تحولی در صنعت ایجاد کند. متاسفانه پایان نامه های دانشگاهی عملیاتی نیستند و اغلب در بایگانی کتابخانه ها خاک می خورند.

من به اساتید مرکز توصیه کرده ام تا زمانی که دانشجو یک بیمه نامه را به طور کامل بازاریابی و صادرنکند، نمره عملی او را ثبت نکنند، چون در واقع کار نهایی نشده است. می توانم این طور بگویم؛ در مرکز ما کسی که مثلا پودمان اتومبیل را گذرانده، به راحتی می تواند یک کارشناس در این بخش باشد.

 

کد خبر: 5085

این را نیز بررسی کنید

سالِ افشا

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان سال ۱۴۰۲ گرچه مانند همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *