پنج شنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

همایش بیمه و توسعه کدام گره را گشود؟

بیست و سومین همایش بیمه و توسعه با عنوان «کارکرد و سازوکار بازار در صنعت بیمه» در حالی برگزار شد که نسبت به دوره های قبل از نظر سطح علمی، نوع برگزاری و حتی میزان شرکت کنندگان در آن تفاوت هایی ایجاد شده بود.
به گزارش پایگاه خبری خرد و کلان، تا کنون هیچ کس به طور دقیق برآورد نکرده که دستاوردهای این همایش ها چه بوده است. خبرنگار ما نیز بدون هیچ پیش داروی درباره دستاوردها، الزام ها و نتایج برگزاری این همایش و همایش های مشابهی که بارها در این کشور برگزار شده و می شود، سوالاتی را در این باره از صاحب نظران صنعت بیمه پرسیده است. سوال این بود:

«صاحب نظر گرامی! همان طور که مستحضرید امسال بیست و سومین همایش بیمه و توسعه برگزار می شود.
از دیدگاه شما دستاورد برگزاری این همایش طی بیست و دو دوره قبل چه بوده است؟ مسائل مطرح شده در این همایش ها تا چه اندازه به حل مشکلات صنعت بیمه کمک کرده است؟ آیا با ادامه برگزاری این همایش ها موافقید؟ اگر موافق نیستید، چه جایگزین بهتری برای آن معرفی می کنید؟»

پاسخ افراد مختلف به این سوال را در ادامه می خوانید.

 

جواد گودرزی، معاون روابط عمومی بیمه مرکزی

یکی از وظایف اصلی بیمه مرکزی “تعمیم امر بیمه” در کشور است و برگزاری همایش سالانه بیمه و توسعه به تحقق این وظیفه کمک می کند. علاوه بر اینکه این سمینار در روز بیمه بر گزارمی شود و به وسیله آن نگاه مسوولان کشوری، رسانه ها و متعاقب آن افکار عمومی جامعه به این موضوع متمرکز می شود، از طرفی مباحث و مقالات ارائه شده در همایش هم نقش بسزایی در تحقق وظایف بیمه مرکزی، بنا به موضوع در نظر گرفته شده برای همایش ایفا می کند.
بر این همایش هم مانند سایر همایش ها و سمینارهای برگزار شده در کشور، انتقادهایی وارد است که مجریان همایش نیز با توجه به نظرات اخذ شده، تلاشهای خود را برای بهبود فعالیت ها در این بخش انجام می دهند.
واقعیت این است که صنعت بیمه کشور در خیلی از زمینه ها محتاج افزایش توانمندی است. این احتیاج هم در عرصه محتوا و هم در عرصه اجرا وجود دارد و البته در زمینه فرهنگی بیشتر است. ملاحظه و مشاهده محتواهای تولید شده در این عرصه به خوبی نشان می دهد که بسیاری از مفاهیم، رنگ تکرار دارند و جای تاسف اینکه این تکرارها در بسیاری از موارد متاثر از نوشته های قبلی است.
به بیان دیگر یک محتوا در سالهای دور به رشته تحریر در آمده و باقی به آن بسنده می کنند و در خوش بینانه ترین حالت ادبیات و واژه های آن را تغییر داده و یا جابجا می کنند.
در اینکه برگزاری همایش و سمینار به تولید محتواهای تاثیر گذار کمک می کند شکی نیست، اما همان گونه که گفته شد آسیب وارد بر بقیه سمینارها، همایش ها، کارگاه ها، فستیوال ها و حتی نمایشگاه ها که از نتایج مترتب بر آنها بهره گیری اساسی و اصولی نمی شود، بر این همایش نیز حاکم است.
در طول سالهای اخیر صنعت بیمه کشور کمتر توانسته از محتوای مقالات ارائه شده در همایش بیمه و توسعه استفاده کند. هرچند که شاید نتوان در این زمینه بر متولیان برگزاری همایش نیز خرده گرفت، چون این متولیان و مدیران اجرایی صنعت هستند که باید عطش بهره گیری ازمطالب ارائه شده در همایش ها را داشته باشند؛ موضوعی که متاسفانه یا شاهد آن نیستیم و یا اگر هم هستیم آن قدر کم است که بهتر است بگوییم نیست.
موضوع دیگری که از آن به عنوان آسیب و یا انتقاد وارد بر کل همایش ها یاد می شود، حاکمیت روح علمی مبتنی بر پژوهش های کمی در انتخاب مقالات است. ملاحظه مقالات ارائه شده و یا منتشر شده در مجلات علمی و یا سمینارهای با رویکرد علمی نشان می دهد که داوران انتخاب کننده مقالات به جداول و اعداد و آمارها و فرمولهای ریاضی و آماری و وجود آنها در مقالات بهای زیادی می دهند؛ هرچند که وجود این آمارها لازم و بایسته است اما به نظر بنده کافی نیست.
این آمارها و داده های ریاضی به عنوان یک مشت استخوان باید در خدمت کیفیت مقالات باشند. به بیان دیگر این گوشت و خون و پوست است که به استخوانها روح و جان می دهد و مقاله را خواندنی و کاربردی می کند.
از طرف دیگر نفس برگزاری همایش ها و سمینارها باید موجد و موجب معرفی صاحب نظران و ایده پردازان جوان، پر انرژی و جویای نام باشد، ولیکن جو حاکم بر انتخاب بسیاری از مقالات توجه به ” من قال” است تا ” ما قال”. به هرصورت بنده موافق بهره گیری از هر قالبی برای معرفی صنعت بیمه به مخاطبان هستم. این قالب می تواند برای صاحب نظران و مدیران،”همایش” باشد؛ برای برخی از مردم ” تیزر و انیمیشن و خبر و تبلیغات محیطی و شبکه های مجازی و ارتباطات رو دررو و…”
مهم بهره گیری درست و منطقی از قالبها برای رساندن منظور است. مهم توجه به عناصر که، چه، کجا، چه وقت، توسط چه کسی، از چه کانالی و برای چه کسی است.

 

غلامعلی ثبات، عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه
همایش بیمه و توسعه مانند بسیاری از رویدادهای دیگر شامل دو بخش متن و حاشیه است و حتی اگر متنش نتیجه مطلوب نداشته باشد، حاشیه هایش آن قدر جذاب و مفید هست که اکثر قریب به اتفاق اهالی صنعت بیمه از آن استقبال کنند؛ حداقل تا نیمه روز برگزاری را آنجا باشند و به دیدار و گفت وگو با هم قطاران دور و نزدیک بگذرانند.
درباره متنش هم همین کافی است که عرصه ای باشد تا بزرگترهای صنعت بیمه تجربیات خود را بیان و جوان ترهای صنعت بیمه خود را مطرح کنند.
خود من با مقاله ای که سال ۱۳۷۵ در همین سمینار ارائه کردم، بیش از پیش در صنعت بیمه شناخته شدم. البته، سمینارهای فصلی در زمینه های تخصصی با جمع محدودتر می تواند مکمل این سمینار باشد و موجب تبادل تجربه و تقویت توان متخصصان این صنعت شود.

 
هادی دست باز، پیشکسوت صنعت بیمه

در این بیست و دوسال برگزاری همایش، مقالات خوبى توسط کارشناسان ایرانى و خارجى عرضه شده است، اما متاسفانه صنعت بیمه به راه سنتى خود ادامه می دهد و حاضر به تغیر روش نیست. متاسفانه بسیارى از مدیرانى که از بخش هاى سیاسی به دلیل ارتباطات وارد صنعت بیمه شده اند، تخصصی در این زمینه ندارند و با بیمه بیگانه اند. به همین دلیل از راهکارهای ارائه شده در همایش استفاده ای نمی کنند.
پایه گذار این همایش ها، آقاى دکتر همتى بودند و خودشان باید قضاوت کنند این همایش چه میزان در ارتقای کمى و کیفى سطح دانش کارکنان، نمایندگان و بروکرها مفید بوده است.
ایشان نظر ویژه اى به آموزش نیروى انسانى دارند، اما به اعتقاد من هزینه کلان این همایش و آنچه شرکت هاى اسپانسر پرداخت مى کنند بهتر است صرف آموزش کارکنان، نمایندگان و کارگزارها شود. این همایش متاسفانه حالت تشریفاتى به خود گرفته و در شرکت کنندگان آن عدم علاقه به یاد گیرى مشهود است.
بنده اگر جاى شرکت هاى بیمه بودم، تا افراد دوره هاى پیشرفت هر رشته بیمه اى را در خارج از کشور طى نمى کردند، به آنها سمت مدیریتی نمی دادم.

 

کریم همتی، مدیر روابط عمومی بیمه آرمان

همایش های بیمه و توسعه به دنبال یافتن راه های عملی برای توسعه بیمه بوده اند.
به دنبال تصویب قانون اداره امور شرکت های بیمه در ۱۳ آذر ۱۳۶۷ در مجلس شورای اسلامی و متعاقب درخواست بیمه مرکزی از شورای فرهنگ عمومی وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ثبت این روز تاریخی به عنوان روز ملی بیمه، ۱۳ آذر به عنوان “روز بیمه” نامگذاری شد.
بیمه مرکزی برای گرامیداشت روز بیمه، برگزاری همایش های سالیانه بیمه و توسعه را از سال ۱۳۷۳ در دستور کار خود قرار داد که تاکنون ۲۲ همایش با موضوعات مختلف برگزار شده است.
بنا بر گفته دست اندرکاران، این همایش ها فرصت مناسبی است برای:
۱- ارتباط مدیران و کارشناسان صنعت بیمه با مدیران ارشد و تصمیم ساز کشور
۲- توسعه و ترویج بیمه با استفاده از پژوهش‌های صاحبنظران داخلی و خارجی
۳- طراحی طرح های کلان بیمه ای و اجرای آنها در سطح شرکت های بیمه
بیمه مرکزی معمولا مبحثی را به عنوان موضوع اصلی همایش قرار می دهد که در طول سال بین اهالی صنعت بیمه و در مجامع علمی و اقتصادی مورد بحث قرار می گیرد و در نهایت این موضوع در همایش به بحث و بررسی گذاشته می شود. طی آن دیدگاه ها و نظرات شرکت کنندگان جمع بندی و پس از کسب مجوزهای لازم از نهادهای بالادستی، در سطح صنعت بیمه عملیاتی می شود.
مبحث حوادث و بلایای طبیعی که موضوع یکی از همایش های بیمه و توسعه قرار گرفت و بیمه مرکزی آن را در قالب طرحی به دولت ارائه کرد، یکی از این موارد است. دولت هم آن را در قالب لایحه به مجلس فرستاد که در نهایت به قانون تبدیل شد.
مبحث نقش بیمه در اقتصاد خانوار نیز موضوع یکی از همایش ها بود و طرح بیمه جامع خانوار، بیمه آتش سوزی منازل مسکونی و بیمه اجباری مجتمع های آپارتمانی از پیامدهای مهم آن محسوب می شود.
بقیه موضوعات مطرح شده در همایش های بیمه و توسعه نیز این گونه بوده است و دستاوردهای بزرگی برای صنعت بیمه داشته که کم و بیش به حل مشکلات این صنعت کمک کرده است.
علی ای حال، انجام هر کاری در صنعت بیمه از جمله برگزاری نشست ها و همایش ها باید هدفمند و به دنبال یافتن راه های عملی برای توسعه بیمه باشد. پیشنهادهای ارائه شده در قالب مقاله باید شکل کاربردی به خود بگیرد و در شرکت های بیمه عملیاتی شود، چون در غیر این صورت بی فایده خواهد بود و بازخوردی نخواهد داشت.

 

یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه رازی
هر همایشی حتما مفید است. همین که افراد دور هم جمع می شوند، یکدیگر را می بینند و اطلاعاتی رد و بدل می شود، مفید است. به تازگی هم بروکرها و بیمه گران خارجی به همایش بیمه و توسعه می آیند و اطلاعاتی به بیمه گران ایرانی می دهند که برای ما خوب است. مباحثی هم که در همایش بیمه و توسعه مطرح می شود، می تواند مفید باشد.
همه می دانیم که در بیشتر همایش ها، بحث ایجاد ارتباط اهمیت دارد. البته بیمه گران ایرانی طی سال در مجامعی مانند سندیکا دور هم جمع می شوند، ولی در این همایش همه کارشناسان و مقامات مسئول هم حضور دارند.
ما شبیه این همایش را جاهای دیگر هم داریم. به عنوان مثال همایش بزرگی برای بیمه گران به نام Monte Carlo gathering هر سال در ماه شهریور برگزار می شود. آنجا هم گفته می شود که این همایش برای دید و بازدید است. البته ممکن است چند مقاله هم در آن ارائه شود. اعراب هم همایشی با عنوان Gafe دارند و سالی یک بار دو رهم جمع می شوند. از این مدل ها در دنیا زیاد و خیلی رایج است. به اعتقاد من همایش بیمه و توسعه اگر بیشتر جنبه بین المللی بگیرد و مقاله به زبان انگلیسی ارائه شود خیلی خوب می شود.

 

ابوطالب قره چماق لو، کارشناس بیمه
من با برگزاری همایش همیشه موافقم، اما درباره همایش بیمه و توسعه نکاتی مد نظرم است. متولی این همایش، بیمه مرکزی است. این خوب است، چون بیمه مرکزی مسئولانه کاری را انجام می دهد؛ اما بد است، چون بیمه مرکزی محور است و اصناف و شرکت های بیمه عوامل جانبی آن هستند. از دیدگاه من، این همایش باید یک حرکت صنفی باشد و بهتر این است که متولی این بخش، اصناف صنعت بیمه مثل انجمن حرفه ای یا سندیکا باشند.
هر همایشی حتما خروجی هایی دارد، ولی اگر قرار باشد این خروجی ها را ارزیابی کنیم، باید ترازوی مناسب داشته باشیم. به نظر من همایش بیمه و توسعه، دورهمی ارزشمندی است، اما من در همه این سالها خروجی حرفه ای از آن ندیده ام. مقالات متعددی در این همایش ارائه می شود، ولی هیچ کدام ارزش اجرایی ندارد و یا اثرگذاری خاصی در صنعت بیمه نداشته است.
حال باید پرسید چرا این اتفاق نمی افتد؟ به نظر من بیمه مرکزی یک قلعه با دیوارهای بلند است که از ترس ضعف نظارت، هر روز این دیوارها بلندتر هم می شود و متاسفانه درون دیوارها هم نظارت ضعیف است.
در واقع مسئولان بیمه مرکزی می خواهد دیوارها را بلند کنند که از بیرون به آن حمله نشود، اما درون قلعه مشکلاتی هست. در چنین شرایطی، هیچ وقت این مجموعه بزرگ نمی شود. بیمه مرکزی به یک سازمان دوستانه تبددیل شده که افراد داخل آن، دوستانه کارهایی انجام می دهند.
به اعتقاد من، اصل این همایش با اسم آن متناقض است. بیمه مرکزی به دلیل نگرانی های نظارتی، مانع توسعه شده است.
من با اصل برگزاری همایش موافقم، اما آنچه تا کنون دیده شده این است که این همایش به یک کتاب تبدیل می شود که در نهایت به کتابخانه می رود. مهم این است که برنامه بیمه مرکزی برای توسعه چیست؟ بیمه مرکزی که در همه مسائل بیمه ریز شده است.
واقعا باید این سوال مطرح شود که خروجی این همایش چیست؟ اگر متولی این همایش بیمه مرکزی است، چه بستری برای تحقق اهداف آن ایجاد کرده است؟ درون یک قلعه بسته، چیزی به اسم توسعه مفهوم ندارد. وقتی قلعه بسته است، می توان دیوار آن را بلندتر کرد، ولی طول و عرض آن را نمی شود تغییر داد.

حمیدرضا حاجی اشرفی، کارشناس بیمه
بدون شک همایش هایی که از سوی بیمه مرکزی ایران هر سال در روز بیمه برگزار می شود، نتیجه بخش است. به خصوص اینکه مقالات و مباحث مطروحه در این همایش ها به صورت فصلنانه و کتاب توسط پژوهشکده بیمه منتشر می شود. مطالب منتشر شده حاوی موارد و نکات آموزشی است که مورد استفاده دست اندرکاران صنعت بیمه قرار می گیرد.
مسئولان برگزاری این همایش ها هم اصولا با توجه به شرایط روز و نیازهای بازار بیمه، به طور هوشمندانه ای عناوین آن را انتخاب کرده اند و این موضوع کمک قابل توجهی به تامین محتوای تولید مطالب بیمه ای کرده است.
با توجه به محدودیت زمانی برگزاری این همایش سالانه و انعکاس محدود آن در سطح افکار عمومی جامعه و نیز محدود بودن شرکت کنندگان که غالبا از خود اهالی صنعت بیمه هستند، اثرگذاری آن با محدودیت مواجه است.
به نظر بنده چنانچه از سوی بیمه مرکزی، شرکت های بیمه و نیز شبکه فروش بیمه، به موازات برگزاری این گونه همایش ها، نشست ها و جشنواره هایی در سراسر کشور، در پارک ها و مجامع عمومی برگزار شود و افراد جامعه با صنعت بیمه و خدمات آن آشنا شوند، اثربخشی این گونه فعالیت ها چندین برابر خواهد شد.
در هر صورت بزرگداشت روز بیمه و نیز معرفی روند فعالیت شرکت های بیمه در این چنین همایش هایی حداقل فرصت هایی تلقی می شود که مسئولان صنعت بیمه برای توسعه و پیشرفت فرهنگ و ضریب نفوذ بیمه در کشور به اجرا در می آورند.

مسعود حجاریان، مدیرعامل سابق بیمه ملت
برقراری همایش سالانه بیمه و توسعه بسیار ضروری است و تا کنون هم دستاوردهای قابل قبولی داشته است. این همایش به محقق امید می دهد و دستاوردهای علمی را حمایت می کند.
این همایش، صدای صنعت بیمه است و نقش آن را سالی یک بار در جامعه مطرح می کند. نیاز نهادهای موثر در صنعت را به گوش دولت مردان می رساند، خطرات ناشی از کج کاری ها را شفاف می کند و کمکی برای شناخت چالشها و موانع است.

کد خبر: 5061

این را نیز بررسی کنید

سالِ افشا

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان سال ۱۴۰۲ گرچه مانند همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *