شنبه , ۲۸ مهر ۱۳۹۷
خانه » ویژه » مشاهدات یک ایرانی از بانک های کانادایی؛ افتتاح حساب به صرف قهوه

مشاهدات یک ایرانی از بانک های کانادایی؛ افتتاح حساب به صرف قهوه

پایگاه خبری خرد و کلان: مجید نصیری نژاد- از اولین روزی که وارد کانادا شدم تا همین امروز، خدمات بانکداری و شعبه های متنوع بانک ها جذابیت خاصی برای من داشته است. در یک سلسله گزارش تلاش می کنم شواهد خود را از نظام بانکداری این کشور تشریح کنم.

در همان روز اول وقتی با پاسپورت ایرانی و ویزای دانشجویی با مقداری دلار آمریکا و کانادا در جیب برای افتتاح حساب وارد نزدیکترین شعبه بانک Scotiabank شدم، دیدم که فضای شعبه بسیار متفاوت تر از شعب بانک های ایرانی و حتی بانک هایی است که در مالزی دیده ام.

photo453827054068148770

ساختمان شعبه بانک، یک خانه ویلایی با سقف شیروانی است که در جلوی درب ورودی سه پله دارد. وجود سطح شیب دار با شیب مناسب برای ورود با ویلچر، واکر و یا کالسکه نوزاد و درهای برقی تقریبا در تمامی ساختمان های اداری و تجاری و حتی منازل مسکونی در کانادا رایج است.

همچنان که در تصویر به وضوح مشاهده می شود، ساختمان شعبه نیز از این مهم مستثنی نیست. فضای خالی سمت چپ نیز محوطه پارکینگ برای مشتریان بانک است.

به علت سرمای شدید زمستانی در کانادا، معمولا ساختمان ها دارای دو در ورودی هستند که با فاصله حدود یک متری (یا بیشتر) پشت سر هم قرار دارند. در بسیاری از شعب بانکی که من به آنها مراجعه کردم، از این فضای بین درها برای قراردادن دستگاه های خود پرداز استفاده شده است. سرمای طاقت فرسا در کانادا باعث می شود در زمستان امکان استفاده از خودپرداز در فضای بیرونی وجود ندارد.

 

۷۰۲۴۱۵۶۱۷_۹۹۶۸۷_۱۳۱۲۵۳۶۴۵۲۶۲۱۴۱۲۷۲۲۳

تا آنجا که من مشاهده کرده ام تمامی دستگاه های خود پرداز در اتاقک های ورودی بانکها، داخل فروشگاه ها و مراکز خرید و یا در محلی قرار گرفته اند که امکان پارک خودرو در کنار دستگاه وجود داشته باشد. برای استفاده از این خودپردازها راننده نیازی به پیاده شدن از خودرو ندارد و می تواند از داخل خودرو با دستگاه کار کند که در اصطلاح به آن Drive-Thru می گویند. این روش مشابه سیستم های تحویل غذا و نوشیدنی در فست فود ها و یا کافی شاپ هاست.

photo453827054068148772

وقتی داخل شعبه شدم هیچ مشتری ای حضور نداشت و هنگام ورود با چهار باجه آماده سرویس مواجه شدم. در تمامی شعب حداقل یک باجه با ارتفاع کم حدود ۹۰ سانتی متر به همراه صندلی برای افراد مسن و یا افرادی که از ویلچر استفاده می کنند در نظر گرفته شده است. بقیه باجه ها دارای ارتفاعی حدود یک و نیم مترند.

تمامی باجه داران در لحظه ارائه خدمات به مشتری می بایست ایستاده باشند، اما در صورت نبود مشتری می توانند بر روی صندلی های بلند (شبیه صندلی های کافی شاپ ها) استراحت کنند.

در تمامی شعب بانکی که تا به امروز مراجعه کردم، یک باجه اطلاعات به سوالات و درخواست های مشتریان پاسخ می دهد.

۸۰۲۳۳۲۸۹۴_۹۷۱۵۹_۷۲۳۳۹۵۲۵۱۳۲۹۸۶۹۰۴۰۲

در برخی مناطق شلوغ و بعضا روزهای خاص که حضور مشتریان در شعبه زیاد می شود، شاهد صف مشتریان بوده ام. معمولا در بانکها به روش های مختلف محل صف مشخص است. نکته قابل تامل، رعایت فاصله مناسب بین افراد داخل صف و مشتریانی است که در باجه حضور دارد. این کار برای حفظ حریم شخصی مشتری است.

۸۰۳۷۱۸۴۰۳_۴۳۷۷۱_۵۶۷۶۶۳۷۰۲۶۸۴۵۰۹۶۷۵۲

من برای افتتاح حساب به یکی از شعب این بانک مراجعه کردم. یکی از باجه دارها از من دعوت کرد تا کارم را انجام دهد. وقتی گفتم تازه شب قبل به کانادا آمده ام و تمایل دارم حساب بانکی افتتاح کنم و دلارها را در حساب بگذارم، ضمن خوش آمدگویی گفت برای این کار می بایست از قبل به صورت تلفنی، اینترنتی یا مراجعه حضوری وقت ملاقات می گرفتم، اما اجازه خواست تا بررسی کند و ببینید کدام یک از همکاران در حال حاضر وقت خالی برای افتتاح حساب دارد.

در شعبه قسمتی همانند اتاق انتظار در نظر گرفته شده بود. من را به آنجا راهنمایی کردند در آن محل بنشینم.

۸۰۲۱۳۲۲۶۱_۹۶۴۵۶_۵۷۱۳۳۸۰۹۱۴۸۷۹۶۵۳۴۴۷

معمولا در این بخش انتظار علاوه بر صندلی و میز، روزنامه، چای و قهوه هم فراهم هست. یک تلفن ثابت هم روی میز قرار دارد که اگر مشکل بانکی داشتید و لازم بود با شعبه دیگر، واحد صدور کارت، خدمات مشتریان و یا هر قسمت دیگری تماس برقرار کنید، می توانید از آن استفاده کنید.

در طی حدود ۵ دقیقه ای که من منتظر بودم، ۵ یا ۶ نفر از کارمندان به اتاقهای مختلف مراجعه کردند و تمامی آنها از من پرسیدند که آیا می توانند به من کمکی بکنند و آیا نیاز به کمک دارم یا خیر.

جالب اینکه ۳ نفر پیشنهاد دادند که در صورت تمایل می توانند برایم قهوه آماده کنند! پس از چند دقیقه یکی از کارمندان از طبقه پایین بالا آمد و ضمن خوش آمد گویی و عذرخواهی از بابت اینکه من را معطل کرده اند، گفت که فرصت دارد برای من افتتاح حساب انجام دهد.  او برای همین منظور من را به طبقه پایین شعبه راهنمایی کرد.

در حین رفتن به اتاق، کارمند مربوطه ضمن عذرخواهی مجدد گفت در صورتی که از قبل قرار ملاقات می گرفتم، معطل نمی شدم و البته خیلی به ندرت پیش می آید که زمان خالی بین مشتری ها وجود داشته باشد تا بتوانند به مشتریان سرزده برای کارهایی به جز دریافت/پرداخت خدمات ارائه کنند.

یکی از علل خلوتی شعبه نیز همین بود که تمامی افراد با تعیین وقت قرار قبلی به شعبه مراجعه می کنند. نکته دیگر اینکه به علت خلوتی شعبه ها در حداقل ۳۰ شعبه بانکی که من مراجعه کردم، چیزی به اسم دستگاه نوبت دهی وجود نداشت.

در طبقه پایین ۴ اتاق حدود ۲ متری وجود داشت. در کانادا به حفظ حریم شخصی مشتری بسیار توجه می شود و تمامی افتتاح حساب هایی که من تا به امروز داشتم در اتاق های در بسته و تنها با حضور کارمند مربوطه صورت گرفته است.

۷۰۲۴۱۵۹۴۵_۱۰۰۶۲۴_۱۸۳۷۴۵۸۹۳۸۹۸۰۰۵۴۷۳۴۳

یک افتتاح حساب در شعبه بین سی تا چهل دقیقه زمان خواهد برد، پس افتتاح حساب در محیطی ساکت، آرام، با حفظ حریم خصوصی مشتری و پذیرایی همراه خواهد بود.
در کشور کانادا، برای داشتن هرگونه حساب بانکی، اعم از حساب دفترچه ای، پس انداز، اعتباری و به طور کلی برای نگهداری پول خود در بانک و داشتن یک کارت خودپرداز ساده (چیزی شبیه کارت های بانکی ایران ) شما می بایست مبلغی را به صورت ماهانه پرداخت کنید که این مبلغ بین بانکهای مختلف متناسب با نوع خدماتی که دریافت می کنید بین صفر دلار تا ۱۵ دلار در ماه متغیر است، اما همواره امتیازات و استثناء هایی وجود دارد.

photo453827054068148771

برای مثال دانشجویان و دانش آموزان تا زمانی که در حال تحصیل هستند و گواهی تحصیلی ارائه می دهند، از پرداخت این مبلغ برای حساب های ویژه دانش آموزان معاف هستند. البته این حساب ها محدودیت هایی نسبت به حساب هایی دارد که مشتری ماهیانه ۱۵ دلار برای آن پرداخت می کند.

برای افتتاح حساب داشتن حداقل یک کارت شناسایی عکس دار (کارت استانی، گواهینامه، پاسپورت) و یک کارت شناسایی غیر عکس دار (کارت بیمه استانی، کارت دانشجویی) و یک گواهی معتبر (اجازه تحصیل، ویزای کار) لازم است.

در آن روز، من درخواست افتتاح حساب دانشجویی کردم که معاف از پرداخت مبلغ ماهیانه بود. همچنین متصدی بانک به من پیشنهاد داد که می توانم یک کارت اعتباری از نوع Visa که به صورت پکیج برای دانشجویان تعریف شده نیز داشته باشم.

مزیت این کارت داشتن مبلغ ۵۰۰ دلار اعتبار برای شروع و بدون نیاز به سپردن هرگونه ضمانتی است و در صورتی که رسیدهای ماهیانه کارت اعتباری به موقع پرداخت شود، بعد از شش ماه، افزایش اعتبار به مبلغ ۱۰۰۰ دلار امکان پذیر است.

۸۰۳۷۳۱۱۲۲_۶۰۸۴_۱۶۹۲۲۹۰۸۰۶۸۵۰۲۸۲۱۵۳۹

معمولا کارت های اعتباری نسبت به مزایایی که دارند و خدماتی که شرکت های ارائه دهنده تامین می کنند، هزینه نگهداری بین صفر تا ۱۲۰ دلار در سال دارند، اما از آنجا که کارت اعتباری پیشنهادی در زمره پکیج دانشجویی بود، تا زمان دانشجو بودن معاف از هرگونه هزینه اضافی است.

بزرگترین مزیت این کارت ارائه یک درصد تخفیف در همه خرید های فروشگاهی و روزمره و دو درصد تخفیف در فروشگاه های طرف قرارداد با بانک است. صدور کارت خودپرداز بدون نام و در شعبه انجام شد، اما صدور کارت اعتباری نیاز به ۲ هفته زمان داشت.

افتتاح حساب بانکی و درخواست کارت اعتباری و ساخت اولین حساب بانکی در کانادا (که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هست) حدود یک ساعت و نیم طول کشید و در این مدت همه چیز با صبوری متصدی مربوطه و گپ و گفت دوستانه صورت پذیرفت.

این گزارش ادامه دارد…

* کد خبر: 3747

این را نیز بررسی کنید

با کاهش قیمت ها، تکلیف الحاقیه های افزایش سرمایه بیمه اتومبیل چیست؟

مدتی پیش که نرخ ارز به شدت روند صعودی به خود گرفته بود، شرکت های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *