پنج شنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

انتقاد حجاریان از فیلم‌سازی علیه صنعت بیمه

مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه معتقد است که «با دوری از روش و مدیریت دولتی در صنعت بیمه و تقویت رقابت می توان کیفیت خدمات را در صنعت بیمه افزایش داد.»

به گزارش پایگاه خبری بانک و بیمه، مسعود حجاریان در اولین مراسم هم اندیشی سالانه با خبرنگاران حوزه صنعت بیمه با موضوع نقش رسانه در توسعه صنعت بیمه که در روز سه شنبه ۲۷ مرداد برگزار شد، رسانه را لوکوموتیو توسعه صنعت بیمه دانست و گفت: اگر رسانه ها توانمند شوند اثر خود را در افزایش توانمندی صنعت بیمه نشان می دهد.بیمه نیز خود لوکوموتیو توسعه جامعه و اقتصاد است و توسعه صنعت بیمه، توسعه اجتماعی و اقتصادی را به دنبال دارد و اساس تدابیر مسئولان دولتی بر این اساس است که این قبیل محرک ها راه اندازی شده و کشور رشد کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شرکت های بیمه توسعه مناسبی پیدا نکرده اند و نتوانستند محصولات جدیدی ارائه دهند گفت: یکی از دلایل رسانه ها هستند؛ رسانه ها نتوانستند پرسشگر باشند. اگر رسانه ها پرسشگران حرفه ای باشند، حتما پاسخگویی به وجود می آید.

مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه با قبول اینکه بخشی از شرکت های بیمه، شناخت دقیقی از بازار و جامعه هدف خود ندارند؛ افزود: اگر این وضعیت و عدم رشد در شرکت های بیمه فقط شامل حال برخی شرکت ها بود، می توان ادعا کرد که ضعف فقط از شرکت های بیمه است ولی هرگاه این وضعیت در تمامی شرکت های بیمه عمومیت پیدا کرد، عامل بزرگتری مانند عدم رقابت علت این وضعیت است. اگر رقابت شکل گیرد، شرکت های شایسته رشد می کنند و ناشایست ها افول می کنند و منابع محدود به شرکت های شایسته می رسد و در اثر آن جامعه رشد می کند.

وی در ادامه گفت: به علت تعداد پرونده ها و موارد خاص در صنعت بیمه و بضاعت محدود رسانه ها در این حوزه، نقاط کلیدی در صنعت بیمه مورد غفلت قرار می گیرد و لازم است که رسانه ها در مسائل راهبردی ورود کنند.

حجاریان پاسخگویی شرکت های بیمه را اولویت دوم در حوزه پاسخگویی صنعت بیمه ارزیابی کرد و تاکید کرد: باید ابتدا نهادهایی مانند سندیکای بیمه گران، انجمن حرفه ای صنعت بیمه، بیمه مرکزی، وزارت اقتصاد و مجلس شورای اسلامی که محیط شرکت های بیمه را می سازند را پاسخگو کرد.

مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه با اشاره بر لزوم رفع ابهام در صنعت بیمه، افزود: رسانه ها نباید ابهام را تبدیل به یک نارسایی بزرگ کنند؛ بلکه باید در رفع ابهام تلاش کنند. لازم است رویکرد رسانه ها ابتدا حمایت از درستی ها و درستکاری ها و بعد تذکردهنده بدی ها باشد.

وی با انتقاد از فیلم سازی علیه صنعت بیمه و بیمه ایران، ضعف اطلاعات و دانش بیمه ای خبرنگار را علت چنین تخریب هایی در صنعت بیمه دانست و گفت: خبرنگاران حرفه ای صنعت بیمه، این قبیل گزارش ها را مورد تحلیل قرار دهند و اگر قابل قبول نیست، رد کنند.

حجاریان ضمن تاکید بر لزوم توانمندسازی خبرنگاران از طریق برگزاری دوره های حرفه ای، سه فعالیت را وظیفه جامعه خبری صنعت بیمه برشمرد و بیان کرد: اولین وظیفه، آموزش مردم است. باید به مردم ریسک و نحوه مدیرت آن و بیمه را آموزش داد. برخی افراد و یا شرکت ها در مراجعه به شرکت های بیمه، به دنبال حق بیمه کمتر و ارزان تر هستند؛ درحالیکه ممکن است آن شرکت بیمه در زمان خسارت، قادر به پرداخت نباشد.

رسانه باید به مردم آموزش دهد که نباید در بیمه به دنبال خرید ارزان بود، بلکه باید به دنبال شرکت بیمه ای رفت که قادر باشد تعهدات خود را انجام دهد و پیش از این نیز خسارت های عمده ای پرداخت کرده باشد. قدرت یک شرکت بیمه در سرمایه و توانگری بالای آن است.

وی در ادامه گفت: وظیفه بعدی خبرنگاران در مقابل شرکت های بیمه است. اصحاب رسانه باید بتوانند با اطلاع رسانی مناسب، باعث شناخت مناسب مردم و حرفه ای های بازار از شرکت های بیمه شوند. رسانه باید قادر باشد صورت های مالی شرکت ها، گزارشات فصلی و سالیانه شرکت ها را با کمک متخصصین مالی و عملکرد مدیران را در طول سال تحلیل کند.

مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه تنظیم بازار را یکی از وظایف دیگر خبرنگاران صنعت بیمه قلمدادکرد و گفت: خبرنگاران می توانند بازار بیمه را رصد، پایش و تنطیم کنند و در جهت رقابتی کردن و ایجاد شفافیت در بازار اظهار اعلام نظر کنند و از این طریق باعث توانمندسازی بازار شوند. همچنین رسانه ها باید در برابر تبلیغات مزورانه برخی شرکت ها مقابله کنند.

وی در ادامه ضمن انتقاد از تعیین سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومانی برای ایجاد شرکت های بیمه گفت: این وضعیت باعث انحصار در صنعت بیمه می شود و از ورود شرکت ها با سرمایه کمتر به صنعت بیمه و پذیرش ریسک بر اساس سرمایه جلوگیری می کند. در حالیکه افزایش شرکت های بیمه، رقابت و اشتغال زایی بیشتر را به همراه دارد و شرکت های چابک تر و کوچک تر می توانند اقتصاد را رشد دهند.

حجاریان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات صنعت بیمه، قوانین مرتبط با آن است، خاطرنشان کرد: بهبود فضای کسب وکار صنعت بیمه از طریق تصحیح قوانین امکان پذیر است و تحلیل قوانین و آیین نامه های موجود و بررسی اشکالات آنها و ارایه راهکارهایی برای اثرگذار شدن قوانین از وظایف رسانه هاست.

وی بر لزوم حاکم شدن نظام بازار در صنعت بیمه تاکید کرد و گفت: با استفاده از ابزارهای بازار رقابت شکل می گیرد، کیفیت خدمات شرکت های بیمه بالا می رود و شرکت های بیمه ای که محصولات بهتری ارائه می دهند، بازار بیشتری را به دست می آورند و با توجه به اینکه هنوز نظام حاکمیت در صنعت بیمه، نظام حاکم بر بازار را پیش نگرفته و هنوز روش دولتی است و آزاد سازی و رقابت صورت نگرفته است، به کیفیت بالای خدمات نرسیده ایم.

کد خبر: 870

این را نیز بررسی کنید

البرز

یاقوت البرز؛ محور تبلیغات تلویزیونی در ایام نوروز

همزمان با پخش برنامه شب خوش از شبکه ۳ سیما در ایام تعطیلات نوروزی، برنامه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *