جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خطر «هرمس» برای بیمه‌گران ایرانی

به تازگی اخباری درباره احتمال آغاز فعالیت شرکت بیمه هرمس در ایران منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانک و بیمه، اویلر هرمس (Euler Hermes) یک شرکت خدمات مالی فرانسوی و چندملیتی است که تمرکز اصلی آن در حوزه بیمه است. هرمس طیف وسیعی از خدمات بیمه عمر و بیمه اتکایی را ارائه می‌کند.

شرکت اویلر هرمس در سال ۱۸۹۳ تاسیس و در سال ۱۹۲۷ توسط شرکت بیمه فرانسوی ای‌جی‌اف خریداری شد. در ۱۹۹۷ در پی خریداری ای‌جی‌اف توسط شرکت آلمانی آلیانتس، اویلر هرمس نیز به یکی از شرکت‌های تابعه آلیانتس تبدیل شد.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر پاریس قرار دارد و سهام آن در بازار بورس یورونکست معامله می‌شود. شرکت اویلر هرمس در حال حاضر در ۵۴ کشور جهان عملیات بیمه‌گری انجام می‌دهد. سرمایه این شرکت در سال ۲۰۱۴ بیش از ۲٫۵۲ میلیارد یورو برآورد شده است. شرکت هرمس در همان سال بیش از ۴۱۳ میلیون یورو سود داده است.

ایران در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ پس از روسیه و چین، بهترین مشتری و بزرگ ترین دریافت کننده تسهیلات و خدمات بیمه هرمس شناخته شد. با این حال پس از اعمال تحریم‌ها،‌ رابطه با این شرکت هر روز کمتر شد.

به تازگی رئیس کل بانک مرکزی درباره مطالبات این شرکت از ایران گفته است: ایران به دلیل شرایط تحریم قادر به پرداخت این مطالبات نبود، اما با توجه به برطرف شدن تحریم‌ها امکان تعیین تکلیف آن‌ها وجود خواهد داشت و مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد.

در همین حال وزیر اقتصاد و انرژی آلمان با تاکید بر لزوم احیای کمیسیون اقتصادی ایران و آلمان، تاکید کرده که موفقیت این کمیسیون منوط به حل مشکل ضمانت نامه هرمس است.

در حال حاضر “بیمه دولتی ضمانت صادرات” شامل کالاهای صادراتی آلمان به ایران نمی‌شود، اما اریک شوایتسر رئیس اتاق بازرگانی و صنایع آلمان مشکل «بیمه هرمس» را که به زودی حل خواهد شد، کم اهمیت می‌داند. طبق این بیمه‌نامه، دولت آلمان بهای محصول صادراتی را در صورت عدم پرداخت طرف ایرانی می‌پردازد.

لودویک سوربان، اقتصاددان ارشد شرکت بیمه اویلر هرمس هم گفته است: رشد اقتصادی اصلی ایران در سال ۲۰۱۶ رخ خواهد داد و این وضعیت برای مصرف کنندگان داخلی و سرمایه گذاران انگیزه‌ خوبی خواهد بود.

پیش از توافق ایران و گروه ۱+۵ نیز چند بیمه‌گر اروپایی برای حضور در ایران اقداماتی داشته‌اند. اما در این میان سوال اصلی این است که حضور بیمه‌گران خارجی در ایران آیا عملکرد شرکت‌های داخلی را تهدید نمی‌کند؟

حتما شرکت بیمه‌گری که در یک سال ۴۱۳ میلیون یورو سود داشته، رقیب بلامنازع شرکت‌های بیمه‌گر ایرانی است. شرکت‌هایی که نه تنها سود چندانی نداشته و گاه زیان‌های خود را در لابه‌لای صورت‌های مالی مخفی می‌کنند، بلکه به گفته رئیس کل بیمه مرکزی سود اعلامی ۸۰ درصد آنها هم غیرواقعی است.

کد خبر: 709

این را نیز بررسی کنید

کسری صندوق بازنشستگی بیمه مرکزی، در یک سال ۲٫۳ برابر شد!

صندوق های بازنشستگی در کشور با چالش هایی مواجه شده اند، به گونه ای که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *