پنج شنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بانک ملت ۹۰ ریال سود داد

مجمع عمومی عادی سالیانه بانک ملت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۳ برگزار شد و تقسیم ۹۰ ریال از ۴۵۸ ریال سود خالص به ازای هر سهم، به تصویب سهامداران رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانک و بیمه، در این مجمع که با حضور بیش از ۹۳ درصد سهامداران و به ریاست دکتر مصطفی ضرغامی نایب رییس هیات مدیره این بانک و نظارت دکتر موحدنژاد و رجبیان نمایندگان دولت و شرکت سرمایه گذاری صباتامین برگزار شد، علی رستگار مدیرعامل بانک ملت گزارش عملکرد هیات مدیره را در سال مالی گذشته برای سهامداران قرائت کرد.

مدیرعامل بانک ملت آشفتگی بازار پولی، ناپایداری سپرده ها، افزایش هزینه تجهیز منابع و قیمت تمام شده پول، عدم توازن در سود دریافتی و پرداختی، کاهش حاشیه سود، تداوم تحریم ها وکاهش فعالیت های بین المللی و محروم ماندن از کارمزدهای ارزی را از جمله چالش های فراروی بانک ها در سال گذشته خواند و گفت: عدم حضور در بازار آشفته نرخ سود سپرده ها، پیگیری وصول مطالبات، عدم اضافه برداشت از بانک مرکزی و حضور بیشتر در بازارهای بین المللی از جمله اقدامات بانک ملت برای مقابله با این چالش ها بود.

وی حجم کل منابع بانک ملت را در سال ۹۳ بالغ بر یک میلیون و ۱۴۶ هزار میلیارد ریال و حجم تسهیلات آن را بیش از ۹۳۳ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و ادامه داد: قرار گرفتن بانک ملت در رتبه ششم بین ۵۰ شرکت فعال تر بورس، کسب رتبه نخست در مصارف شبکه بانکی، احراز رتبه اول در کل منابع بین بانک های بورسی و رتبه دوم در کل شبکه بانکی و دارابودن پایین ترین نسبت مطالبات به مصارف در شبکه بانکی، از جمله موفقیت های این بانک در سال گذشته است.

رستگار، حجم کل دارایی های بانک ملت را یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۹۸۴ میلیارد ریال و حجم بدهی های آن را یک میلیون و ۳۷۳ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال عنوان کرد و یادآور شد: کل درآمد بانک در این سال ۱۶۶ هزار و ۲۷۸ میلیارد ریال، کل هزینه ها ۱۴۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال، سود خالص ۱۸ هزار و ۳۰۳ میلیارد ریال و سود محقق شده هر سهم ۴۵۸ ریال بوده است.

به گفته رستگار، ارزش بازار سهام بانک ملت در سال ۹۳ بیش از ۱۰۳ هزار میلیارد ریال با سرمایه ۴۰ هزار میلیارد ریالی بوده است.

وی تاکید کرد که بانک ملت برای حضور قوی تر در عرصه های داخلی و بین المللی، افزایش سقف تسهیلات و تعهدات کلان بانک، افزایش سرمایه گذاری های مستقیم بانک، بهره گیری از فرصت ها و کسب درآمدهای بیشتر و افزایش ثروت سهامداران نیازمند افزایش سرمایه است که امید می رود این مهم با مشارکت سهامداران در سال جاری جامه عمل بپوشد.

رستگار رشد قابل توجه حقوق صاحبان سهام بانک ملت را که بیشتر از رشد دارایی ها و بدهی های این بانک بوده است نشاندهنده عملکرد خوب این بانک خواند و یادآور شد: سپرده های ریالی بانک ملت در سال گذشته با رشد ۲۰.۵ درصدی رو به رو شده است.

وی ۳۳ درصد منابع بانک ملت را در سال گذشته غیرهزینه زا ذکر کرد و گفت: جذب این میزان منابع غیرهزینه زا کار دشواری بوده که به همت کارکنان پرتلاش و سختکوش این بانک، عملیاتی شده است.

مدیرعامل بانک ملت، رویکرد بانک ملت را کمک به تولید و افزایش اشتغال در کشور خواند و اضافه کرد: ۵۸ درصد منابع بانک در بخش صنعت هزینه شده است.
وی کاهش ۹.۷ درصدی نسبت اقلام مطالبات به تسهیلات و وصول بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال مطالبات از سوی شرکت طرح و اندیشه بهساز ملت را نشاندهنده تلاش خوب کارکنان این بانک خواند و آن را شایسته تشکر و دانست.

رستگار نسبت ذخایر به تسهیلات غیرجاری را در بانک ملت ۶۸.۸ درصد خواند که با سه درصد رشد رو به رو شده و نشانگر این است که بانک ملت هیچ گاه از ناحیه مطالبات تهدید نخواهد شد.

وی سهم بانک ملت را از منابع بانک های تجاری در سال گذشته ۲۲.۸ درصد و سهم از کل مصارف را ۲۶.۲ درصد ذکر کرد و اظهار داشت: این در حالی است که سهم بانک ملت از کل شعب شبکه بانکی کشور ۱۳.۴ درصد و سهم آن از پرسنل ۱۶ درصد بوده است و این امر نشاندهنده بهره وری و اثربخشی کارکنان بانک ملت در شبکه بانکی است.

مدیرعامل بانک ملت به رشد ۷ درصدی تعداد مشتریان این بانک در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: تعداد کارتخوان های فروشگاهی ۹ درصد، تعداد تراکنش ها ۳۱ درصد، مبلغ تراکنش ها ۲۰ درصد و تعداد کارت های برداشت ۱۰ درصد رشد داشته است.

به گفته وی تعداد مشتریان همراه بانک نیز در سال گذشته، ۵۹ درصد و تعداد مشتریان تلفنبانک ۹۸ درصد بیشتر شده است.

به گفته رستگار، رشد موزون ارزش سهام بانک ملت و افزایش ارزش آن از ۱۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال در بدو خصوصی سازی به بیش از ۱۰۳ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۹۳ نشاندهنده استحکام سهام این بانک است.

وی تحقق ۴۵۸ ریال سود به ازای هر سهم را نشان دهنده پوشش ۱۰۲ درصدی سود نسبت به پیش بینی ها و تلاش کارکنان بانک ملت در تمام سطوح است.

مدیرعامل بانک ملت، کسب تندیس زرین برند محبوب سال ۹۳، عنوان سازمان برتر در حوزه فناوری، رتبه اول در ارزش سهام بین بانک های بورسی، کسب تندیس صداقت در حوزه فناوری اطلاعات و تقدیرنامه چهارستاره جایزه ملی تعالی سازمانی را از جمله دستاوردهای این بانک در سال گذشته ذکر کرد.

وی تکمیل پیاده سازی بانکداری جامع، ایجاد خزانه داری نوین، تکمیل مدیریت سیستم دارایی ها و بدهی ها، مولدسازی دارایی های غیرمولد، فروش اموال مازاد، پیگیری وصول مطالبات از دولت، توسعه شبکه خارج از کشور، توسعه خطوط سوییفت، اتمام پیاده سازی سیستم بانکداری متمرکز ارزی و پیاده سازی سیستم بانکداری متمرکز ۲ همچنین طرح استقلال مالی شعب را از اقدامات در دستور کار بانک ملت در سال جاری عنوان کرد.

مصطفی ضرغامی، نایب رییس هیات مدیره بانک ملت نیز با تشریح فضای رقابت بین بانک ها در سال گذشته اعلام کرد که بانک ملت به هیچ وجه وارد مسابقه نرخ سود سپرده ها نشد به همین دلیل در حالی که متوسط هزینه نرخ جذب سپرده ها در سال ۹۳ معادل ۱۸.۷ درصد بود این رقم در بانک ملت در حد ۱۵ درصد تثبیت شد.

وی شرکت در رقابت غیرحرفه ای بر سر جذب سپرده ها را باعث بالارفتن قیمت تمام شده پول و همچنین افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی دانست و گفت: در حالی که تغییر در خالص بدهی بانک ها به بانک مرکزی در سال گذشته به ۶۸ درصد رسید، این رقم در بانک ملت منفی هفت درصد ثبت شد.

دکتر ضرغامی، با بیان این نکته که بانک ملت کمترین نسبت مطالبات را در بین رقبا دارد، ادامه داد: این بانک معادل ۶۰.۳ درصد مطالبات معوق خود را در سال گذشته ذخیره اختصاصی گرفته که این امر بانک ملت را در ناحیه امنی قرار داده است.

دکتر موحدنژاد نماینده دولت هم در سخنانی، کارنامه بانک ملت را در سال گذشته بسیار شفاف و عالی خواند و اظهار داشت: این عملکرد قابل ستایش است و نشان می دهد که این بانک با برنامه و استراتژی در حال حرکت به سمت جلو است.

بر اساس این گزارش، پس از قرائت گزارش هیات مدیره از سوی مدیرعامل، صورت های مالی بانک ملت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۳ از سوی سهامداران تصویب شد.

در عین حال سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی و اصلی و روزنامه های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه های کثیرالانتشار برای درج آگهی مجمع بانک ملت انتخاب شدند.

تقسیم ۲۰ درصد سود خالص معادل ۹۰ ریال به ازای هر سهم از دیگر مصوبات مجمع عمومی عادی سالیانه بانک ملت بود.

همچنین جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک ملت که به منظور تعیین اعضای هیات مدیره تشکیل شده بود به دلیل نرسیدن تاییدیه اعضا از سوی بانک مرکزی، تا ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۱۲ مردادماه سال جاری به تنفس خورد.

کد خبر: 425

این را نیز بررسی کنید

 دستورالعمل نحوه واگذاری سرمایه گذاری غیربانکی موسسات اعتباری

بانک مرکزی دستورالعمل «نحوه واگذاری سرمایه گذاری غیربانکی موسسات اعتباری» را به شبکه بانکی ابلاغ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *