پنج شنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

برنامه ششم، فرصت طلایی طرح مسائل صنعت بیمه

یکی از مهمترین وجوه تمایز برنامه ششم توسعه با سایر برنامه‌های توسعه اجرا شده در کشور، مساله محور بودن آن است. در برنامه ششم از کلی گویی‌ها خبری نیست و تلاش می‌شود در تدوین آن بر مسائل هر بخش به طور مشخص تمرکز شده و برای حل آن هدف تعیین شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک و بیمه، در سرفصل امور اقتصادی برنامه‌های توسعه تا کنون هیچ وقت به طور مستقیم به موضوع بیمه اشاره نشده است. در برنامه توسعه‌ای که هم اکنون در حال اجراست و برنامه پنجم نامیده می‌شود، مسائلی مانند رشد اقتصادی مناسب، ارتقای سهم بهره‌‏ورى در رشد اقتصادى به یک سوم، بهبود فضاى کسب و کار، تقویت و توسعه نظام استاندارد ملى یا تغییر نگاه به نفت و گاز و درآمدهاى حاصل از آن دیده شده است.

تحقق سیاست‌‏هاى کلى اصل ۴۴ قانون اساسى و الزامات مربوط به هر یک از بندها، تبدیل نظام بودجه‌ریزى کشور به بودجه‌ریزى عملیاتى، کاهش ضریب جینى یا حتی ‌توسعه بخش تعاون با هدف توانمندسازى اقشار متوسط و کم ‏درآمد جامعه از جمله اهداف مشخص برنامه پنجم توسعه بود.

همان طور که مشاهده شد موضوع بسیار مهمی مانند بیمه که سهم مستقیم دست کم ۴۰ هزار نفری در اشتغال کنونی کشور دارد، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی کشور را ایجاد می‌کند و حتی نمایندگان آن در سراسر کشور شبکه گسترده‌ای از یک فعالیت اقتصادی را شکل داده‌اند در برنامه پنجم توسعه محلی از اعراب نداشت.

با این حال در برنامه ششم به طور ویژه به این مساله پرداخته خواهد شد. مقام معظم رهبری به تازگی سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را به دولت ابلاغ کردند. در این سیاست‌های کلی به طور مشخص به موضوع بیمه اشاره شده است.

گسترش و تعمیق نظام جامع تأمین مالی و ابزارهای آن (بازار پول، بازار سرمایه و بیمه‌ها) با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی و افزایش سهم مؤثر بازار سرمایه در جهت توسعه سرمایه‌گذاری و ثبات و پایداری و کاهش خطرپذیری فعالیت‌های تجاری و اقتصادی کشور با تأکید بر ارتقای شفافیت و سلامت نظام مالی از جمله مواردی است که در این سیاست های کلی ابلاغ شده است.

همچنین ارتقای کیفی و کمّی نظام جامع صنعت بیمه و ابزارهای آن (بازارهای رقابتی، بیمه‌ اتکایی و…) با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی به منظور توسعه سرمایه‌گذاری و ثبات و پایداری و کاهش خطرپذیری فعالیت‌های تجاری و اقتصادی کشور به عنوان یکی دیگر از بندهای این سیاست‌ها آمده است.

در همین زمینه وزیر امور اقتصادی و دارایی از برنامه دولت برای اختصاص یک فصل ویژه در برنامه ششم توسعه به منظور ارتقای جایگاه و توسعه صنعت بیمه با اتکا به مشارکت بخش خصوصی خبر داده است. علی طیب نیا با بیان این که سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی فضای مناسبی را برای توسعه و ارتقای کارآیی صنعت بیمه کشور از طریق خصوصی سازی آن فراهم آورده است، به این اشاره کرده که دولت اعتقاد جدی به توسعه صنعت بیمه از طریق مشارکت فعال بخش خصوصی دارد و در همین راستا خودش را ملزم به تهیه شرایط و لوازم این توسعه می داند.

به گفته او خوشبختانه امروز جایگاه صنعت بیمه به خوبی در کشور تثبیت شده است که این امر را می‌توان از توجه جدی برنامه ششم توسعه به این صنعت دریافت. وی با اشاره به این که نگاه دولت به برنامه ششم توسعه مثل برنامه‌های پیشین صرفا مجموعه قوانینی برای اصلاح قوانین دائمی نیست، تاکید کرد که باید برنامه توسعه صنعت بیمه، در یک افق پنج ساله تهیه و بخش احکامش نیز در برنامه ششم توسعه گنجانده شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خطاب به مدیران شرکت‌های بیمه‌ای تاکید کرده که نه تنها باید تبعیض میان شرکت‌های بیمه برطرف شود، بلکه باید ترجیحاتی به نفع بخش خصوصی نیز وجود داشته باشد. طبیعی است که اشاره مستقیم به موضوع بیمه و حتی بازارهای بیمه در سیاست های کلی برنامه می تواند باب جدیدی در فعالیت‌های بیمه ای کشور باز کند.

تدوین برنامه ششم با استناد به این سیاستها جلوی هر گونه دست اندازی به صنعت بیمه طی دست کم پنج سال اجرای قانون برنامه ششم را می گیرد، بنابراین دولت می تواند تمام نیازها، خواسته ها و الزامات بیمه گری را در لایحه برنامه ششم توسعه مطرح و آن را به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.

برنامه ششم توسعه فرصتی طلایی برای بیمه گران است که بتوانند یک قانون بالادستی را برای نخستین بار مطابق خواسته های حرفه ای خود تدوین کنند. با این حال آنچه نگران کننده است این است که این فرصت با کمترین ظرفیت استفاده از بین برود و صنعت بیمه در طول دوره اجرای قانون برنامه نتواند از حقوق قانونی خود حداکثر استفاده را داشته بشد. تجربه وضع مالیات بر ارزش افزوده در صنعت بیمه نشان داد که تغییر یک قانون با تبعات منفی زیادی مواجه و حتی در مواردی بسیار غیرممکن است.

بنابراین فعالان صنعت بیمه و البته در راس آنها بیمه مرکزی باید از فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را داشته باشند و موضوع بیمه را در برنامه ششم توسعه بسیار پررنگ مطرح کنند.

کد خبر: 370

این را نیز بررسی کنید

سالِ افشا

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان سال ۱۴۰۲ گرچه مانند همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *