جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چرا «ما» پلنگ ایرانی را بیمه کرد؟

مدیرعامل شرکت بیمه «ما» درباره بیمه مسئولیت مدنی جامع پلنگ ایرانی توضیحات تازه ای ارائه کرد.

مجید صفدری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، تاکید کرد که این بیمه نامه، یک رسالت اجتماعی است و امیدوارست همه بنگاه های اقتصادی به چنین عرصه هایی وارد شوند.

متن کامل این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

  • چرا شرکت بیمه ما «پلنگ» را برای اقدام حمایتی خود انتخاب کرد؟

انسان ها به دلایل مختلف اکولوژی و زیست گاه پلنگ را از بین می برند. ما با عملکردمان محیط زیست و زیست گاه پلنگ را تخریب می کنیم. پلنگی که نماد شجاعت و قدرت مردم ایران است. پلنگ ایرانی کمیاب ترین گونه پلنگ در دنیاست و ما وظیفه خود می دانستیم برای حل این مشکل چاره ای بیاندیشیم.

  • یعنی انسان ها پلنگ را می کشند؟

بله. پلنگ برای سیر کردن خودش مجبور است به احشام روستاییان حمله کند. طبیعت او این است. خصلت پلنگ این است که اول تعدادی از احشام را می کشد، خون آنها را می مکد، بعد سراغ شکار دیگری می رود و آن را می خورد. روستاییان هم در مقابله با این اقدام، پلنگ را می کشند.

یکی از مشکلات این بود که در چنین مواقعی، کسی پاسخگوی خسارت و زیان روستاییان نبود. همه دارایی یک روستایی، تعدادی دام است، اما وقتی این دام در اثر حمله پلنگ کسته می شود، کسی زیان دامدار را جبران نمی کند.

از طرفی خود پلنگ در حال انقراض است، چون به صورت بی رویه شکار می شود. خیلی از شکارچیان پلنگ را شکار می کنند تا از پوستش استفاده کنند.

در حوادث هم پلنگ کشته می شود. مثلا پلنگ در حین تردد در زیست گاه، مورد اصابت خودرو قرار می گیرد و وقتی زخمی می شود، کسی مداوای او را بر عهده نمی گیرد.

در اثر طعمه گذاری روستاییان هم تعدادی پلنگ کشده شده است. این طعمه گذاری برای جلوگیری از حمله کردن به دام ها انجام می شود.

  • بیمه پلنگ همه این خسارت ها را پوشش می دهد؟

ما در این بیمه نامه تعهد داده ایم که همه خسارت ها را بپردازیم. در واقع از روستاییان خواسته ایم که دیگر طعمه گذاری نکنند، پلنگ را مسموم نکنند و آن را نکشند. این نژاد ارزشمند است و دنیا برای آن ارزش قائل است.

البته فقط انسان عامل از بین رفتن پلنگ نیست. خیلی از بیماری ها بر پلنگ ایرانی عارض می شود و آن را بیمار می کند. دیده شده که پلنگی در محل زایمان بر اثر بیماری فوت کرده است. ما همه هزینه های درمان، ریکاوری و مداوای این پلنگ را بر عهده گرفته ایم. حتی هزینه تولید مثل گونه این پلنگ و ایجاد محیط زیست سالم برای آن را تقبل کرده ایم.

  • این کار چه فایده ای برای شرکت بیمه ما دارد؟

این رسالت اجتماعی ماست. کاری که شرکت بیمه ما کرد، تحسین و حیرت مقامات سازمان ملل را برانگیخت. ما روزی که به اتفاق دکتر ابتکار، آقای اشتاینر معاون محیط زیست دبیرکل سازمان ملل و گری لوییس نماینده سازمان ملل در ایران این کار را کلید زدیم، آنها اعلام کردند که این کار هنوز در دنیا انجام نشده است.

  • مسئولیت اجتماعی موضوعی است که در میان شرکت های ایرانی چندان جایگاهی ندارد. آنها بیشتر سعی می کنند بودجه های خود را در حوزه تبلیغات مستقیم هزینه کنند.

من از همه سازمان های اقتصادی خواهش می کنم که به حوزه مسئولیت های اجتماعی ورود کنند. ورزش، کودکان کار، حفاظت محیط زیست، کمک به سالمندان و خانواده های بی سرپرست بخشی از این حوزه است. سازمان های اقتصادی و به خصوص شرکت های بیمه اگر به این حوزه ورود کنند، اثرگذاری مثبت آن را می بینند. رسالت بیمه گران، ایجاد اطمینان و آرامش است.

شما تصور کنید ما چقدر هزینه می کنیم تا جاده ها را اصلاح کنیم که تصادف کمتر شود، در حالی که می توانیم با ایجاد آرامش روانی برای خانواده ها، همین کار را انجام دهیم. البته این دو در کنار هم هستند.

  • واقعا روستاییان از این اقدام شما استقبال کردند؟

ما طی اوائل هفته گذشته به اتفاق استاندار بوشهر، مدیرکل صندوق حمایت از محیط زیست، مشاور ارشد رئیس سازمان محیط زیست، مدیرکل صیادی استان گلستان و معاون جهادکشاورزی در روستاها بخشی از خسارت این بخش را پرداخت کردیم. این یک کار ملی است و موجب گسترش فرهنگ بیمه می شود.

وقتی یک روستایی بداند جایی هست که از او حمایت می کند و خسارت او را می پردازد، یقینا دیگر طعمه گذاری نمی کند و پلنگ را شکار نمی کند.

  • شما از میان حوزه بزرگ مسئولیت های اجتماعی، چرا محیط زیست را انتخاب کردید؟

ما مردم باید بدانیم که با محیط زیست چه می کنیم. واقعا کجای دنیا سواحل دریای خزر را دارد؟ ما با این سواحل چه می کنیم؟ اگر محیط زیست سالم نباشد، ما و نسل بعد از ما نمی توانیم به زندگی ادامه بدهیم. جنگل ما را ببینید! مردم در جنگل آتش روشن می کنند. از آن استفاده می کنند و بعد هم محیط را پر از زباله می کنند. شما می دانید تجزیه پلاستیک ۴۰۰ سال طول می کشد. لاستیک عمر ۵۰۰ ساله دارد. این ها مواد معدنی خاک را هم جذب می کنند و خاک را از بین می برند.

هیچ جای دنیا خاک ایران را ندارد. کشور امارات الان از ایران خاک وارد می کند. من به چشم خودم این موضوع را دیدم. آنها جنگلی ساخته بودند که خاکش برای ایران بود. این خاک، طلاست. محیط زیست، موضوعی نیست که بشود با آن شوخی کرد. باید همه در حفظ آن تلاش کنند و بیمه ما هم به سهم خود بخشی از این اقدامات را انجام می دهد.

کد خبر: 4263

این را نیز بررسی کنید

کسری صندوق بازنشستگی بیمه مرکزی، در یک سال ۲٫۳ برابر شد!

صندوق های بازنشستگی در کشور با چالش هایی مواجه شده اند، به گونه ای که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *